V sezóne 2017 pripravila Medzinárodná cyklistická únia niekoľko zmien v pravidlách, ktoré sa týkajú predovšetkým World Tour a obidvoch rebríčkov, a do hry sa opäť vracajú kotúčové brzdy. 
 
 
Reforma World Tour pokračuje

UCI sa dlhú dobu venuje reforme World Tour, ale kvôli viacerým nezhodám na viacerých úrovniach to ide pomaly. Medzi jej hlavné agendy patrí zníženie počtu WT tímov, ale v najbližších dvoch ročníkoch k tomuto kroku nedôjde. Aj v sezóne 2017 bude jazdiť na úrovni WT osemnásť tímov a táto licencia bude platná dva roky. V nasledujúcich dvoch rokoch sa nemá meniť zloženie elitnej skupiny celkov, ak teda v niektorom zo zoskupení nepríde k nečakaným finančným problémom.

Prvá korektúra je naplánovaná na sezónu 2019, kde by malo byť udelených maximálne sedemnásť WT licencií, a o rok neskôr sa má v tejto skupine objaviť už len šestnásť tímov. Stále však nie je presne jasné, ako sa bude rozhodovať v ročníkoch 2019-2020 o „vypadávajúcich“ tímoch, ale veľkú váhu v tomto získa nový svetový rebríček.

UCI si od tohto kroku sľubuje zlepšenie kvality jednotlivých celkov, pretože najlepší cyklisti budú koncentrovaní na menšom priestore. To sa však momentálne nestretá s porozumením od niektorých celkov, ktoré tvrdia, že po tomto zásahu stratí prácu množstvo cyklistov a zamestnancov. A toto bol a stále je argument aj proti znižovaniu počtu jazdcov na jednotlivých podujatiach, ktoré navrhli najväčší organizátori cyklistických pretekov. Podľa nich menší pelotón znamená väčšiu bezpečnosť na ceste a zároveň ponúka lepšiu cyklistiku pre fanúšikov, keď silné tímy v menšom počte nebudú môcť tak dominovať na pretekoch ako doteraz. V sezóne 2017 však UCI tento návrh neschválila.

Novinkou bude aj to, že tímy môžu zobraziť mená jazdcov na viditeľnom mieste na drese, ak sa to teda nebude prekrývať s priestorom určeným pre sponzorov. Cyklisti by mali mať umiestnené svoje mená na chrbte, čo fanúšikom uľahčí orientáciu v pelotóne.   
 
 
ilustrak peloton zozadu SweetSpot
Pelotón na pretekoch Tour de Britain (© SweetSpot)
 
 
Pribudli preteky v najvyššej kategórii

Do kalendára WT pribudlo až desať podujatí. Na poslednú chvíľu sa tam dostali aj čínske preteky Tour of Guangxi, ktoré sa budú konať na konci sezóny v októbri a budú hostiť galavečer UCI.

V nasledujúcom ročníku budú mať tímy k dispozícii až 37 pretekov s najvyšším štatútom. Tieto povýšené podujatia ako Strade Bianche či Okolo Kalifornie však získali len prechodnú pozíciu vo WT, ktorá bude trvať tri roky. Po tomto čase môže UCI prehodnotiť ich potenciál alebo kvalitu a v sezóne 2020 niektoré z nich vyradiť z najvyššej ligy.

Ešte zaujímavejšie je to z pohľadu účasti WT zoskupení na týchto nových podujatiach. Pointa World Tour je v tom, že na každých takýchto pretekoch musia štartovať všetky celky s licenciou WT. Po rozšírení tejto skupiny podujatí do kalendára pribudnú desiatky súťažných dní na najvyššej úrovni, čím sa viditeľne zvýšia logistické, finančné a personálne náklady tímov s najvyššou licenciou.

Aby tieto celky neboli príliš zaťažené novým formátom, UCI najskôr plánovala, že na povýšených pretekoch sa nemusia zúčastniť všetky WT zoskupenia, ale stačí, aby sa na štarte predstavilo iba desať z nich. V poslednom čase Medzinárodná cyklistická únia zmiernila slovník a hovorí, že účasť na nových podujatiach nie je pre WT tímy povinná, ale celky si môžu vybrať, na ktorých pretekoch sa zúčastnia. WT zoskupenia však majú prednosť pred pro-kontinentálnymi a kontinentálnymi celkami, takže keď sa napríklad na Dwars Door Vlaanderen prihlási aj všetkých osemnásť profesionálnych tímov, organizátor ich musí zaradiť do štartovej listiny.

Na prvý pohľad sa to javí ako šalamúnske rozhodnutie, keď na povýšených pretekoch bude o účasti rozhodovať šikovnosť organizátorov, cyklistická diplomacia a záujmy jednotlivých WT celkov. Na druhej strane toto všetko môže značne obmedziť tímy z nižších kategórii, pre ktoré bola prítomnosť na týchto pretekoch vrcholom celého ročníka, ako napr. pre menšie americké celky účasť na Okolo Kalifornie. Budeme teda zvedaví, ako sa etabluje v praxi táto novinka.   
 
 
sagan kalifornia vitazstvo ttsfv
Peter Sagan vyhráva etapu v Kalifornii (© Tinkoff-Saxo / BettiniPhoto)

 
Nový svetový rebríček získava na dôležitosti

Od minulého roka sa okrem bodovania World Tour zaviedol aj nový rebríček (UCI World Ranking), do ktorého sa zarátavajú body zo všetkých pretekov a ktorý platí pre každého cyklistu, či už jazdí vo WT, na pro-konti alebo kontinentálnej úrovni. Výhodou tohto hodnotenia je to, že ponúka jednoliaty pohľad na výsledky všetkých pretekárov, ktorí jazdia s cyklistickou licenciou, a že do jedného hodnotenia zahŕňa účasť na každom podujatí, vrátane MS, OH alebo národných šampionátoch.
 
A presne po ročnom fungovaní sa objaví jeden z jeho najdôležitejších benefitov. V sezóne 2017 sa naplno prejaví "rolovací" systém, čo znamená, že cyklistom sa nebudú body len pripisovať, ale aj odrátavať. Rebríček bude aktualizovaný každý týždeň a bude odrážať bodový stav za posledných 52 týždňov. Keď niektorý pretekár neobháji svoje minuloročné postavenie na konkrétnom podujatí, v rebríčku stratí toľko bodov, o koľko priečok sa zosunul.
 
Napríklad, ak Chris Froome nezíska opäť titul na Tour de France, za ktorý v minulej sezóne získal 1000 bodov, ale obsadí druhú priečku, ktorá je odmenená 800 bodmi, v aktualizovanom rebríčku k 24.7.2017 mu bude chýbať 200 bodov, ktoré sa odrátajú z jeho celkového konta. V prichádzajúcom ročníku sa tak môžeme tešiť na väčšiu dynamiku v UCI World Ranking.
 
 
 
 
Vo WT bude bodovať viac pretekárov
 
V platnosti zostáva aj rebríček World Tour, ktorý bude akousi podskupinou UCI World Ranking, a v sezóne 2017 prejde aj on menšími úpravami. V pretekoch WT sa budú zohľadňovať výsledky viacerých jazdcov z tímov s najvyššou licenciou. V cieli bude odmenených až šesťdesiat jazdcov, kým doteraz to bolo len dvadsať na GT a desať na ostatných pretekoch. Hodnotenie bude zhodné so svetovým rebríčkom, teda pretekár získa vždy rovnaký počet bodov do oboch rebríčkov.
 
Zmeny sa budú týkať aj pretekov Tour de l'Avenir, na ktorých jazdia len cyklisti v kategórii U23. Jazdci, ktorí ešte nedovŕšili túto vekovú hranicu, no už jazdia vo WT celku, získajú na tomto podujatí dvojnásobný počet bodov. Bodový zisk sa zvýši zo 70 na 140 bodov.
 
Ďalšia úprava sa dotkne výpočtu poradia tímov. Doteraz sa vytváralo súčtom bodov prvých piatich jazdcov. Od sezóny 2017 sa bude poradie vypočítavať tak, že sa zrátajú body všetkých pretekárov. Jazdcom tak pribudne ďalšia motivácia jazdiť aktívne, pretože tak pomáhajú celku pri záverečnom poradí tímov.
 
             
Kotúčové brzdy sú späť

Po minuloročnom nepodarenom zavedení kotúčových bŕzd na cestných pretekoch je tento projekt znovu oživený a v sezóne 2017 ich bude možné opäť používať. V minulom roku boli na túto záležitosť protichodné názory a celú diskusiu prerušil incident na Paríž – Roubaix, kde Franciscovi Ventosovi spôsobili po páde ťažké zranenie práve kotúčové brzdy, a UCI potom okamžite zakázala ich používanie.

Medzinárodná cyklistická únia však v novej sezóne opätovne schválila ich zavedenie na cestných pretekoch. Tentoraz musia byť brzdy upravené tak, aby na okrajoch rotora nemali ostré hrany. Tieto časti musia byť vyhladené, aby boli čo najmenej nebezpečné v prípade hromadných pádov. UCI bude toto nariadenie každý mesiac starostlivo kontrolovať.
 
 
V nasledujúcich dňoch predstavíme pretekový program Slovákov a pozrieme sa tiež na medziročné zmeny v kalendári UCI...