Tento týždeň bol pre cyklistiku priaznivý. Na povrch nevyplávala žiadna informácia, ktorá by poškodila jej renomé či ublížila finančne. Naopak. Posledných sedem dní sme sa dozvedeli viacero informácií, ktoré potešia ale minimálne prinútia premýšľať nad nasledujúcim ročníkom.
 
Okrem cesty sa zaujímavé veci diali aj na dráhe. Slovenský paraolympijský hrdina Jozef Metelka, ktorý dlhodobo žije na Ostrovoch, štartoval v stíhacích pretekoch na 4000 metrov. Preteky v rámci svetového pohára sa uskutočnili v Škótsku, v Glasgowe. V konkurencii zdravých a elitných dráharov sa nestratil. Skončil na 14. mieste! Jazdec, ktorému pred siedmymi rokmi museli po autonehode amputovať ľavú nohu od kolena, je bez pochýb inšpiráciou pre mnohých športovcov či obyčajných ľudí.
 
 
Bjarne Riis hlási návrat do cyklistiky
 
Víťaz Tour de France z roku 1996 sa vracia do cyklistického sveta. Dôchodok sa teda odkladá a po nevydarenej spolupráci s Olegom Tinkovom sa stane rodák z mesta Herning tvárou ďalšieho tímu. Spolu s Larsom Seirom Christensenom, ktorý je spoluvlasníkom banky Saxo Bank, odkúpili licenciu kontinentálneho tímu z Jutského polostrova. Ten sa volá Virtu Pro Velo Concept (pred tým Team Trefor) a počas sezóny jazdil výhradne s domácimi cyklistami. Najznámejší z nich je Mads Wurtz Schmidt, teda bývalý majster časovky z Richmondu v kategórii U23. Ten však bude počas nasledujúcej sezóny jazdiť v Kaťuši. Vo farbách tímu ale ostáva Riisov syn Thomas Nybo. "Od budúcej sezóny bude tento projekt poskladaný z niekoľkých dánskych talentov, ale aj zo skúsených jazdcov, ktorí budú schopní zabojovať na viacerých medzinárodných pretekoch," zamyslel sa Bjarne Riis. Celok ostane na kontinentálnej úrovni a zatiaľ prichýlil štyroch nových Dánov, ktorí museli opustiť potápajúci sa Stölting.
 
Okrem mužského tímu bude táto dvojica viesť aj jeho ženský ekvivalent BMS Birn. Ten získal v práve skončenom ročníku dostatok bodov, a tak sa v roku 2017 objaví v najvyššej kategórii World Tour. "V oboch prípadoch vidím veľký potenciál. Ten ukazovali už v niekoľkých posledných rokoch. Hrali dôležitú úlohu pri výchove dánskej mládeže na väčších pretekoch. Chceme, aby sme boli ešte lepší a chceme tiež ďalej rozvíjať talenty," dodal Riis.
 
 
riis 2016 danskof
Bjarne Riis je doma stále populárny (© Danmarks Cykle Union / Mads Hansen)
 
 
Svetlo sveta uzrel hrubý náčrt Froomovej ďalšej sezóny
 
Pokojne ho už môžeme nazvať legenda nie len Tour de France, ale aj celej cyklistiky. Trojnásobný víťaz Tour po kritériu v Japonsku, kde sa objavil aj Peter Sagan, porozprával čosi o svojich plánoch na ročník 2017. A nie len naň. "Sky je dobrou voľbou. Tou najlepšou. Milujem spôsob, akým sa tu pracuje. Od nosnej konštrukcie, teda od plánov cez prostriedky až po ciele, ale aj pracovnú morálku. Okolo cyklistov je tu vyslovene luxusne postarané. Je to tu dynamické," vychváli svojho zamestnávateľa rodák z Afriky. "Len ťažko by som si vedel predstaviť to, že by som niekedy pretekal za iný tím. Prežil som tu krásnych sedem rokov. Čakajú ma ďalšie dva a verím, že po týchto dvoch sezónach ma budú čakať ešte mnohé ďalšie," pokračoval Froome. Ako to o pár rokov dopadne uvidíme, každopádne sa teraz bude musieť sústrediť hlavne na tú nadchádzajúcu. Mal by ju začať v Austrálii. "Neviem ešte aké preteky presne pôjdem, ale myslím, že by bol dobré začať v Austrálii. Začal som tam aj tento rok. Mohol by som ísť na podujatie Cadela Evansa alebo si zopakujem preteky Herald Sun Tour," zapolemizoval o úvode sezóny Froome.
 
V hrubom náčrte absentuje Giro, pochopiteľne tam však nájdeme Tour de France a na jeseň aj Vueltu. Podľa slov pretekára by chcel ísť určite preteky v Kalifornii, ktoré budú po prvý raz zaradené v najvyššej kategórii, teda prvé takéhoto druhu za Atlantikom. Pre Frooma by to mohla byť dobrá alternatíva k Tour de Romandie. Z ďalších zaujímavých pretekov nájdeme na zozname tie v Katalánsku a generálkou pred vrcholom sezóny bude už tradične Criterium du Dauphiné.
 
 
Valverde si opäť "oblečie starú košeľu"
 
Jedna povera radí trénerom, aby si nemenili košeľu ak je víťazná. Tiež sa hovorí, aby sa nemenila víťazná zostava. Či už je to zostava hráčska alebo zostava pretekov. Po roku, kedy sa rozhodol španielsky matador Alejandro Valverde zostavu pomeniť, sa k nej opäť vráti. Tento rok sa zameral na Giro, bolo z toho tretie miesto. Okrem toho sa zúčastnil aj ostatných dvoch Grand Tours. Šieste miesto z Tour a dvanáste z Vuelty nie sú zlé. No chuť zvíťaziť na klasikách, kde ešte pred tým vavrín nezískal, je väčšia. "Pohrávam sa s myšlienkou, že sa vrátim k tomu, čo som robil pred tým. Klasiky a potom kombinácia Tour – Vuelta. Chcem totiž vyhrať tam, kde som ešte nevyhral. Láka ma najmä Lombardia a Amstel Gold Race," prezradil svoje úmysly Valverde.
 
Tomuto 36-ročnému jazdcovi Movistaru tiež ešte chýba v zbierke dúhový dres. Z MS má síce šesť medailí (dve strieborné a štyri bronzové), ale tá najkrajšia stále chýba. "Áno. Potom sú tu majstrovstvá sveta. Vyzerá to tak, že v Nórsku by mali byť o niečo náročnejšie ako v Katare. Som zvedavý či na severe vôbec budem a či budem schopný uchmatnúť víťazstvo," uviedol trojnásobný víťaz klasiky Liége-Bastogne-Liége. Okrem Ardén a dúhového dresu je tu ešte jedna klasika, ktorú by chcel aspoň raz počas kariéry absolvovať. Okolo Flámska. Klasiku, ktorá slovenským fanúšikom priniesla v tomto ruku toľko radosti, španielsky veterán ešte nikdy nešiel.  Malo sa tak stať už túto sezónu, no príprava na Giro mu plány zatrhla. "Už som tam mal štartovať niekoľkokrát. Pre ten či onen dôvod sa to ale vždy zrušilo. Uvidíme ako to bude nasledujúcu sezónu. Tieto preteky sú prekrásne a nechcem skončiť bez toho, aby som ich aspoň raz nezažil na vlastnej koži. Takže na nich štartovať budem buď o rok alebo o dva. Alebo potom," ukončil tajnostkársky Valverde, ktorý má zmluvu podpísanú na nasledujúce dva ročníky a potom sa už možno poberie na dôchodok.
 
 
valverde 2016 giro podium kamera movf
Alejandro Valverde skončil na Gire pri premiére tretí (© Movistar Team)
 
 
Gazprom ostáva minimálne do roku 2020
 
Pri dnešných trendoch, kedy z cyklistiky odchádzajú veľkí sponzori, je správa o predĺžení sponzoringu tohto plynového giganta z najväčšej krajiny sveta príjemnou zmenou. Nový kontrakt medzi firmou a celkom Gazprom-RusVelo sa podpísal na dobu štyroch rokov. Potvrdil to aj tlačový tajomník Riadiaceho výboru Gazpromu Sergej Kuprijanov. "Podpora a rozvoj ruského športu je jednou z najdôležitejších spoločenských úloh Gazpromu. Táto zmluva poskytuje priestor pre ďalší rozvoj mladých a talentovaných ruských cyklistov. Som si istý, že títo budú po istom čase reprezentovať našu zem na medzinárodných pretekoch s hrdosťou a dôstojnosťou."
 
So zmluvou na stole boli samozrejme spokojní aj vedúci predstavitelia Gazpromu-RusVelo. "Vážime si spoluprácu s Gazpromom a sme radi, že spolupráca bude pokračovať aj naďalej. Nová zmluva nám poskytuje možnosť systematiky pracovať a trénovať až na OH v Tokiu. Spolu s Gazpromom by sme mohli tiež posilniť náš tím o najlepších ruských pretekárov. To by nám umožnilo zamerať sa na väčšie ciele," uviedol generálny manažér projektu Renat Chamidulin. Tento tím je najnovšie označovaný za jediný tím reprezentujúci Ruskú federáciu. Dôvod je jednoduchý. Kaťuša bude mať totiž licenciu od novej sezóny registrovanú vo Švajčiarsku. Gazprom-RusVelo, samozrejme, ostáva doma s licenciou ProKonti a výhradne ruskou súpiskou výborných dráharov aj cestárov.
 
 
Rafal Majka predpokladá väčší priestor
 
Slovanský tím s nemeckou licenciou. Aj tak by sme mohli nazvať staronový projekt Bora-Hansgrohe. Jeden zo Slovanov, ktorí budú mať po sezóne nemeckú adresu, je aj Poliak Rafal Majka. Pre bronzového medailistu z Ria je to krok vpred. V Tinkoffe bol skrátka v hierarchii vždy za Albertom Contadorom, pričom v Bore by mal byť spolu s Leopoldom Königom lídrom na celkové umiestnenie na Grand Tours. Víťaz vrchárskej súťaže na Tour by sa mal konkrétne zamerať najmä na talianske Giro, kde sa už dvakrát ukázal vo výbornom svetle. "Dôležitá bude veľmi dobrá príprava. Pôjdem Giro a Tour, ale myslím, že vrchol by malo byť Giro. Budúcoročné tri týždne vyzerajú náročnejšie ako tomu bolo tento rok, ale dúfam, že moja príprava bude dostatočná. Ak do toho zahrá napríklad dobré počasie a budem mať pomoc od chlapcov, môže to byť dobré. Nepopieram ale, že ma čaká náročné obdobie," zamyslel sa kolega slovenskej enklávy. Uvedomuje si tiež, že v novom tíme bude všetko úplne iné. "Verím, že budem mať častejšie voľnú ruku. Počas takej Tour to nebude, tam budem k dispozícii spolujazdcom, ale počas sezóny a ostatných pretekov by to tak mohlo byť," dodal s nádejou Rafal Majka.
 
 
majka 2016 tdf v etape bodky tnkf
Rafal Majka na Tour de France (© Courtesy Tinkoff Team / BettiniPhoto)
 
 
Víťazný tím Europe Tour je so sezónou spokojný
 
A tým celkom je Wanty-Groupe Gobert. Po druhom mieste z roku 2014 tento rok zaznamenali progres a stali sa najlepším prokontinentálnym tímom. "Sme radi, že rastieme. V roku 2016 sme dosiahli dvanásť víťazstiev so siedmymi jazdcami. Navyše jedno z víťazstiev bolo na Amstel Gold Race. Prvé miesto v rebríčku Tour Europe je čerešničkou na torte. Bola to výnimočná sezóna a gratulujem všetkým jazdcom a personálu. Bolo to náročných osem mesiacov, ale o to krajšie sa mi to teraz hovorí," opísal v krátkosti celý rok manažér belgickej stajne Jean-Francois Bourlart.
 
Okrem radostných chvíľ ale zažili Belgičania aj jednu hroznú tragédiu. Tragédiu menom Antoine Demoitié. Počas pretekov Gent - Wevelgem, ktoré opäť vyhral Peter Sagan, spadol. Na následky zranení na druhý deň zomrel. "Chcelo to veľa odvahy a síl. No po Antoinovej smrti sme sa museli opäť začať sústrediť na pretekanie. V nasledujúcich rokoch budeme pretekať aj pre neho. Pre neho, pre jeho ženu Astrid, ale aj pre všetkých jeho príbuzných," spomínal  na tragický koniec marca športový riaditeľ Hilaire Van der Schueren.