Giro d'Italia oslavuje v nasledujúcom ročníku veľké jubileum a na túto párty musí byť k dispozícii výnimočný program. Cyklisti budú postupovať naprieč celou krajinou a preteky vyvrcholia náročnými etapami v Dolomitoch a časovkou v Miláne, takže zábava bude prebiehať až do neskorého rána.
 
Najslávnejšie talianske podujatie sa prvýkrát odohralo už v roku 1909, ale kvôli dvom prestávkam počas svetových vojen oslávi storočnicu len v sezóne 2017. A organizátori sa na túto príležitosť náležite pripravili. Do itinerára sa snažili zaradiť čo najviac regiónov, vrátane dvoch najväčších ostrovov v Stredozemnom mori, a do profilov zakomponovali také legendárne kopce ako Mortirolo či Stelvio, ktorý sa pôjde dokonca dvakrát v jednej etape. V programe sa nachádza aj dostatok časovkárskych kilometrov, takže na jubilejnú edíciu sa musia tešiť predovšetkým špecialisti na trojtýždňové preteky.
 
 
V prvom týždni sa nebude len šprintovať
 
Hostiteľom úvodných troch etáp bude ostrov Sardínia, Giro tu bude štartovať tretíkrát. Táto skutočnosť potešila najmä domácu hviezdu Fabia Arua, ktorý odtiaľto pochádza. Ponuku otvorí šprintérska etapa, ale nebude to úplne jednoduchá záležitosť. Na kľúkatých cestách a v blízkosti pobrežia sa objaví na trati nervozita, ale šprintéri si nebudú chcieť vziať príležitosť získať ružový dres.
 
Na druhý deň bude pripravená náročnejšia trasa, stúpanie Genna Silana zavedie jazdcov do nadmorskej výšky 1000 metrov, ale tento kopec nemá také prevýšenie, aby vyľakal šprintérov. Ale svoju šancu tu budú cítiť aj útočníci. Program na Sardínii zakončí ďalší jednoduchý profil, ktorý bude kopírovať pobrežie a opäť dostane do pohotovosti šprintérske celky, aby zariadili hromadný dojazd pelotónu.
 
 
video v clanku ikonka ciernaOficiálne promo pretekov
 
 
Potom bude nasledovať voľný deň, ktorý bude využitý na presun na ostrov Sicília. Tentoraz si príde na svoje minuloročný víťaz pretekov Vincenzo Nibali, ktorý je hrdým rodákom najväčšieho ostrova Stredozemného mora. A už v štvrtej etape bude môcť ukázať vrchárske kvality, pretože sa bude finišovať na Etne (20 km; 6 %). Toto sopečné stúpanie bude mať svoje špecifiká. Už na začiatku pretekov bude klásť dôraz na lezeckú formu favoritov a navyše tu môže byť veľmi teplo. Nepochybujeme, že na vrchole sa bude prezliekať maglia rosa. 
 
Druhé sicílske predstavenie zavedie pretekárov priamo do Messiny, kde sa narodil spomínaný obhajca prvenstva. Na trati môžeme uvidieť pekný súboj medzi útočníkmi a šprintérskymi celkami. V šiestej etape sa cyklisti dostanú na Apeninský polostrov a prvá previerka na pevnine bude určená pre výbušných jazdcov. V kalábrijskom meste Terme Luigiane je pripravená cieľová čiara na krátkom, ale prudkom kopci, kde sa dosýta vybúria puncheuri.
 
Pelotón bude ďalej pokračovať smerom na sever a siedmy deň zakotví v regióne Apúlia a malom mestečku Alberobello, ktoré je vďaka svojej unikátnej architektúre zapísané v zozname svetového dedičstva UNESCO. Z toho dôvodu môžeme očakávať technickú koncovku šprintérskej etapy. Ôsma etapa znovu sadne explozívnym jazdcom, dojazd v meste Peschici bude obohatený o krátke, výbušné stúpania. Peschici je vyhľadávané prímorské letovisko, preto môže cyklistov v závere ohroziť vietor.
 
Čerešničkou na torte úvodného týždňa bude cieľový dojazd na Blockhaus, ktorý sa nachádza v stredných Apeninách v regióne Abruzzo. Cyklisti nepôjdu až na samotný vrchol, ktorý prekračuje 2000 metrov nad morom, ale aj tak ich čaká poriadna fuška, pretože záverečných štrnásť kilometrov dosahuje priemerný sklon cez osem percent. Nepochybne to bude pre každého z nich jeden z najťažších finišov na podujatí.
 
 
nibali 2016 astana radost giro
Vincenzo Nibali a jeho tím pri tohtoročnom triumfe (© Astana Pro Team)
 
 
Zaujímavá časovka nesmie chýbať
 
Po druhom voľnom dni sa odohrá ďalšia dôležitá bitka o celkovú klasifikáciu, pretekári si zmerajú sily v jazde proti chronometru. V poslednom čase si organizátori obľúbili situovať časovku do zvlneného toskánskeho kraja, a v tomto trende budú pokračovať. 40-kilometrová previerka s dvomi malými kopcami a ťahavým finišom do mesta Montefalco má potenciál vytvoriť pekné rozdiely aj medzi kandidátmi na titul. Kto z nich tu nepredvedie špičkový výkon, len ťažko sa môže dostať na záverečné pódium.
 
Nasledovať bude kopcovitý profil v regióne Emilia-Romagna, ktorý cyklistov prevedie cez štyri kopce v severných Apeninách. Poslednou skúškou bude stúpanie Monte Fumaiolo (15 km; 4 %), ktoré sa nachádza 25 kilometrov pred cieľom, a na túto etapu si budú brúsiť zuby útočníci do kopcov.
 
Na dvanástu a trinástu etapa sa zase tešia najrýchlejší jazdci. Šprintérov bude najskôr čakať dlhá, 237-kilometrová fuška končiaca v meste Reggio Emilia, ktorá obsahuje aj dve stúpania, a potom je pripravený úplne jednoduchý profil, ktorý ich zavedie do Tortony. To sa už pretekári dostanú do regiónu Piemonte a na obzore sa objavia Alpy. Je vysoko pravdepodobné, že trinásta etapa bude poslednou príležitosťou pre klasických šprintérov.
 
Po dvoch rýchlych dojazdoch bude nasledovať krátka etapa, na ktorej konci číha známe stúpanie Oropa (11,7 km; 6,2 %). V jubilejnom ročníku nesmie chýbať spomienka na jedného z najlepších talianskych vrchárov, práve na tomto kopci Marco Pantani v roku 1999 predviedol na Gire jeden zo svojich nezabudnuteľných výkonov. Oropa je náročné stúpanie, kde prevýšenie obsahuje aj dvojciferné gradienty, preto znovu uvidíme v bojovej pohotovosti najlepších vrchárov.
 
Zaujímavý finiš ponúkne aj pätnásta etapa. V regióne Bergamo sa na konci rozprúdi akcia na stúpaniach Miragolo San Salvatore (8,7 km; 7 %) a Selvino (6,9 km; 5,4 %), ale o osude etapy sa môže rozhodnúť až v samotnom cieľovom meste, kde je pripravený krátky kopec s mačacími hlavami a maximálnym prevýšením pätnásť percent.
 
 
Ktorá etapa definitívne rozhodne?
          
Posledný týždeň začne ako hrom. V dlhej etape sú pripravené tri stúpania, jedno ťažšie ako druhé. Pelotón najskôr rozbije obávané Mortirolo (11,5 km; 10 %), po ktorom bude pripravený dvojnásobný prejazd cez Passo dello Stelvio. Najskôr bude mať hodnotu 22 km s prevýšením 7 percent. Potom sa miestami pôjde cez švajčiarske územie a Stelvio bude vrcholiť štrnástimi kilometrami s priemerom osem percent, po ktorých zostáva dvadsať kilometrov v zjazde do cieľového Bormia. Prvý prejazd cez tento kopec bude Cima Coppi, preto budú všetci netrpezlivo sledovať predpovede počasia, či sa podarí zrealizovať tento veľmi príťažlivý profil. Netreba zdôrazňovať, že šestnásta etapa bude jedným z vrcholov stého ročníka Giro d'Italia.
 
 
video v clanku ikonka ciernaPasso dello Stelvio v roku 2012
 
 
Preteky budú pokračovať v kopcoch a štart sedemnástej etapy je ako stvorený na vytvorenie chaosu. Aprica a Passo del Tonale môžu dostať do úzkych aj niektorého z favoritov, ale potom zostáva do cieľa ešte množstvo kilometrov a len jedno stúpanie, preto môže etapa finišujúca v Canazei skončiť v rukách útočníkov.
 
Nasledovať bude typický deň v Dolomitoch, ktorý na krátkej vzdialenosti prevedie jazdcov cez päť kopcov. Passo Pordoi, Passo Valparola, Passo Gardena, Passo di Pinei a Pontives predstavujú peknú vrchársku porciu, aby mohli poukázať na najlepších vrchárov na pretekoch. Poslednou prekážkou bude stúpanie Pontives (9,5 km; 7 %), po ktorom ešte nasleduje niekoľko miernejších kilometrov do cieľa v mestečku Ortisei.
 
Lezecké predstavenie bude pokračovať aj v osemnástej etape. Tá síce nemá taký náročný profil ako predchádzajúca, ale cieľový kopec Piancavallo (14 km; 8 %) poskytne ďalšiu peknú príležitosť na vytvorenie rozdielov. Piancavallo je veľmi ťažký najmä v prvej polovici, kde sa pre favoritov ponúka ideálne miesto na atak.
 
Predposledná etapa obsahuje dve zaujímavé stúpania. V prostriedku je pripravený kopec Monte Grappa (22 km; 6 %), na ktorom môžu zaútočiť nespokojní cyklisti, a úplne poslednú vrchársku príležitosť ponúkne pravidelné stúpanie Foza (14 km; 6,5 %), ktorého vrchol sa nachádza pätnásť kilometrov pred cieľom.        
         
Definitívnu bodku sa pretekmi dá časovka jednotlivcov, ktorá bude finišovať v Miláne. Dvadsaťosem rovinatých kilometrov nebude len propagačná záležitosť, ale na konci ťažkého podujatia pre niektorých favoritov aj nepríjemnou derniérou. Uvidíme, či záverečná ITT bude rozhodovať o celkovom víťazovi, ale najlepší vrchári urobia všetko pre to, aby sa tak nestalo.
 
 
Rozhodne sa až na samom konci pretekov
 
Jubilejný ročník sa môže pochváliť dynamickou a mimoriadne náročnou trasou, kde vyčnieva brutalita posledného týždňa. Dvojnásobný prejazd cez Stelvio, ťažká zubatá etapa končiaca v Ortisei, cieľové stúpanie Piancavalo, záverečné kopce v dvadsiatej etape a pomerne dlhá časovka jednotlivcov priam núti cyklistov smerovať rozhodujúce údery do posledných dní.
 
Lenže Etna, Blockhaus, toskánska časovka a Oropa tiež zanechajú výraznú črtu v klasifikácii, preto kandidáti na víťazstvo musia podávať stabilné výkony počas celých troch týždňov. Údernosť horských etáp je značná, ale s veľkým počtom časovkárskych kilometrov sa dostanú do výhody tí vrchári, ktorí sú silní aj v jazde proti chronometru.
 
Náročná trasa môže vyprodukovať rovnaký scenár ako v tomto roku, keď sa z víťazstva netešili borci, ktorí dominovali vo väčšine etáp, ale Vincenzo Nibali, ktorému maximálne vyšli posledné dve etapy. V sezóne 2017 bude zrejmé, že preteky sa skončia len v Miláne.
 
V istom zmysle môžu byť spokojní s trasou aj šprintéri. V ideálnom prípade sa môžu predviesť v siedmich hromadných špurtoch, ale na druhej strane ich šance skončia príliš skoro, už v trinástej etape. Na svoje si prídu aj puncheuri, na Gire jednoducho nemôžu chýbať výbušné dojazdy. A niekoľko zaujímavých etáp sa ponúka aj pre únik a odolných útočníkov, takže na sté výročie sa môže na talianskej GT predstaviť veľmi silné štartové pole. 
 
 
Základný itinerár 100. ročníka:
5. mája - 1. etapa: Alghero – Olbia (203 km)
6. mája - 2. etapa: Olbia – Tortolì (208 km)
7. mája - 3. etapa: Tortolì – Cagliari (148 km)
8. mája - voľný deň
9. mája - 4. etapa: Cefalù – Etna (180 km)
10. mája - 5. etapa: Pedara – Messina (157 km)
11. mája - 6. etapa: Reggio Calabria – Terme Luigiane (207 km)
12. mája - 7. etapa: Castrovillari – Alberobello (220 km)
13. mája - 8. etapa: Molfetta – Peschici (189 km)
14. mája - 9. etapa: Montenero di Bisaccia – Blockhaus (139 km)
15. mája - voľný deň
16. mája - 10. etapa: Foligno – Montefalco (ITT 39 km)
17. mája - 11. etapa: Florencia – Bagno di Romagna (161 km)
18. mája - 12. etapa: Forlì – Reggio Emilia (237 km)
19. mája - 13. etapa: Reggio Emilia – Tortona (162 km)
20. mája - 14. etapa: Castellania – Oropa (131 km)
21. mája - 15. etapa: Valdengo – Bergamo (199 km)
22. mája - voľný deň
23. mája - 16. etapa: Rovetta – Bormio (227 km)
24. mája - 17. etapa: Tirano – Canazei (219 km)
25. mája - 18. etapa: Moena – Ortisei/St. Ulrich (137 km)
26. mája - 19. etapa: San Candido/Innichen – Piancavallo (191 km)
27. mája - 20. etapa: Pordenone – Asiago (190 km)
28. mája - 21. etapa: Monza – Miláno (ITT 28 km)