uci 2016 road world championships banner
št 13.10. rovinata etapa ciel rovina Doha > Doha (10 kôl) 166 km Halvorsen
 
 
Dvadsať trojkári boli prví, ktorí si na vlastnej koži vyskúšali katarskú horúčavu v pretekoch s hromadným štartom. Optimizmus nevzbudzovala teplota na štarte 35°C, ani hlásených popoludňajších 36°C. Výhodou bolo aspoň to, že ich nečakali kopce, s najväčšou pravdepodobnosťou ani problémy s vetrom a rovnako ani dĺžka pretekov nebola premrštená, práve naopak, nižšia mužská kategória by za normálnych okolností dostala o okruh viac a zvládla by aj dva, veď viacerí títo borci už majú za sebou aj dvestokilometrové porcie. Dnes teda 166 kilometrov v desiatich kolách.
 
Umelo vybudovaný ostrov s názvom Perla Kataru mal v sebe umiestnený 15,2-kilometrový okruh s množstvom zákrut + jeden dlhší nájazdový. Vozovka bola v drvivej väčšine okruhu dostatočne široká, aby sa na nej bez problémov zoskupil početný pelotón. Zákruty si ale v prípade vysokej rýchlosti vyžadovali neustále šprintérske boje, čo mohlo jednotlivým pretekárom uberať sily. Bolo jasné, že najväčší favoriti sa budú v pokojných fázach snažiť jazdiť v strede a možno až v závere balíka.
 
Hneď v prvých piatich minútach došlo k dvom pádom. Do prvého sa zaplietol Pavol Kvietok a musel si nahadzovať reťaz. Po druhom mal problémy Ľuboš Malovec. Všetci pretekári pokračovali. Našim sa nevyplatilo to, že štartovali v závere pelotónu.
 
Na štarte sa objavilo 186 pretekárov, Brita Scotta Daviesa vyradilo zranenie z tréningu, Švéda Jana Karlssona choroba. Najsilnejšie krajiny boli šesťčlenné, a to aj vďaka bonusovým miestam za majstrov jednotlivých kontinentov, tiež vďaka Nations Cupu a Francúzi vdaka vlaňajšiemu majstrovi sveta. Na štarte už nebola taká obrovská exotika ako v časovke, kde boli voľné kvalifikačné kritériá. UCI ale pár krajinám predsa len pridelila výnimky, videli sme na štarte aj po cyklistovi z Líbie, Monaka či Panamy. Kuwajt sa kvalifikoval klasicky cez ázijskú časť až s tromi pretekármi.
 
Erik Baška sa viditeľne chcel vyvarovať problémom a jazdil veľmi vysoko medzi 10-20. miestom v hlavnom poli. Ostatní naši jazdili často typicky slovensky - úplne vzadu. Už po nájazdovom okruhu Pavol Kvietok pár desiatok sekúnd strácal, pravdepodobne musel navštíviť mechaničák kvôli tomu pádu.
 
O úvodný únik sa postarala trojica Pascal Eenkhoorn (Holandsko), Nuno Bico (Portugalsko) a Amanuel Gebrezgabihier (Eritrea). Za nimi sa tvorili ďalšie mini skupiny. V závere úvodného klasického kola vedúce trio dobehla dvojica Patrick Muller (Švajčiarsko) a Bryan Gomez (Kolumbia). Za nimi a pred pelotónom stále ostávali rôzni borci. Bohužiaľ, Kvietkovi sa podaril negatívny rekord. V pelotóne vydržal iba dve minúty a kvôli prvému pádu v pretekoch sa už do hlavnej skupiny nevrátil.
 
Organizátori sa snažili robiť všetko pre občerstvenie pretekárov. Na trati sa premávali tri motorky s vodou. Tú podávali aj neutrálne vozidlá, klasicky tímové mechaničáky a tiež stacionárny bufet, kde mali Slováci maséra Tomáša Lišku.
 
 
ms 2016 slovaci u23
naša štvorica v Katare: Kvietok - Lajcha - Malovec - Baška (© SZC)
 
 
V treťom kole spadol Nuno Bico, portuglaský jazdec Klein Constantie z úniku. Štvrtý muž vrchárskej súťaže Karpatských kuriérov sa dokázal dotiahnuť späť, ale čelo to spomalilo a dopredu prišla aj ďalšia štvorica Jeane Uwizeye (Rwanda), Michael O'Loughlin (Írsko), Gregory Daniel (USA) a Mahdi Rajabikaboodcheshmmeh (Irán). Preteky viedlo po novom deväť ľudí. K dispozícii mali 90 sekúnd náskoku. Balík mali na starosti jazdci Nórska.
 
Vo štvrtom okruhu, keď ostávalo do cieľa sto kilometrov, jazdili všetci traja Slováci vzadu, tempo sa ale ustálilo, nebola to rozhodne nevýhoda, samozrejme, ak sme nerátali riziko pádu a zdržania v prípade nejakých problémov. Vedeli si bez problémov brať občerstvenie. V pelotóne bolo 172 pretekárov, problémy nemali žiadni favoriti.
 
Tak ako si Peter Sagan môže povedať, ktorých pretekárov chce v tíme a vedia mu najlepšie pomôcť, urobil to aj Erik Baška v prípade Juraja Lajchu, s ktorým cyklisticky vyrastal a pretekal aj v Dukle. Rovnako ako s ďalším rovesníkom Ľubošom Malovcom, ktorí ostávali spolu s ním. Obaja mali za úlohu vydržať čo najdlhšie a donášať mu najmä tak potrebnú vodu. Vo štvrtom kole boli Erik s Jurajom riešiť aj niečo v mechaničáku Martina Rišku a po chvíli sa vrátili späť do balíka.
 
Nóri nechceli všetkú prácu odviesť sami, náskok deviatky v čele sa vyšplhal na tri minúty. Pomôcť sa im tak rozhodli Nemci s Rusmi po jednom pretekárovi.
 
V našom preview k Slovákom ste čítali, že Erik Baška sa neobával faktu, že od júna v pretekoch špurtoval iba raz. Vravel nám, že sa naučil veľa iného v profi cyklistike a veril, že mu to dneš pomôže. Prvú polovicu zvládol bez najmenších problémov.
 
Štyri kolá pred cieľom ostávala skupinka deviatich mužov na čele pokope a spolupracovala vzorne. Pelotón strácal tri minúty. Nešiel ešte naplno, Nórom prestriedal aj Kazachstan či Španielsko. Veľká stíhacia jazda sa ešte nekonala. Z hlavného poľa ani nevypadávali žiadni slabší pretekári.
 
Briti boli krajinou, ktorá razantne zvýšila tempo pelotónu a tri kolá pred dojazdom začal náskok čela výrazne klesať. Nikto nepochyboval o hromadnom dojazde. Do prvej časti balíka sa posunul aj Juraj Lajcha.
 
Baška mal dnes podobnú konkurenciu ako na ME v Tartu. Rok ale znamená veľa, štartová listina sa pozmenila, ale gro súperov mu ostalo z Európy. Silné bolo Taliansko s Mareczkom, Nemecko s Bauhausom a Ackermannom, Nórsko s Gröndahlom i Halvorsenom. Dáni mali Würtza, Briti Lathama, Poliaci Banaszeka. Všetko to boli skvelí šprintéri, ktorých čaká veľká budúcnosť. Pripravení vyskočiť boli aj ďalší.
 
Únik srdnato bojoval, ale niektorí pretekári už toho mali plné zuby a najmä kvôli kŕčom odtiaľ vypadávali. Pelotón znova vedený Nórmi znížil stratu na minútu už 22 km pred páskou. Erik Baška v týchto momentoch jazdil pekne na 20-30. pozícii. Mohol si veriť.
 
Vyzeralo to tak, že dvanásť kilometrov pred páskou už bude únik dostihnutý, ale pelotón ešte na chvíľu posledný raz zvoľnil. Pohromade bolo teda všetko desať kilometrov pred páskou.
 
Aj záver zrežírovali Nóri, pomáhali im Nemci. Práve Nór Kristoffer Halvorsen sa stal novým majstrom sveta v tejto kategórii. Kolegovia mu ideálne rozbehli špurt. Tesne porazil Pascala Ackermanna (Nemecko), Jakuba Mareczka (Taliansko) a Phila Bauhausa (Nemecko). Erik Baška sa v zlomovej chvíli nachádzal tesne za jedným z pádov a viac vzadu ako potreboval, následne bol tiež privretý na pravej strane pri bariére. Obsadil napokon trináste miesto. Do samotného špurtu sa prakticky nedostal.
 
 
halvorsen 2016 ms repro
Kristoffer Halvorsen napodobnil krajana Svena Erika Byströma (© reprofoto)
 
 
Ľuboš Malovec obsadil 56. pozíciu so stratou jedenástich sekúnd. Juraj Lajcha finišoval 96. v skupinke so stratou 1:55. Škoda Pavla Kvietka, ktorý zaujal predieraním sa cez stojace mechaničáky v úvode pretekov (vidieť to hneď v prvej minúte na videu nižšie), ale do balíka sa už nedostal.
 
Erik to chcel v závere urobiť tak ako vlani v Tartu a rovnako aj v marci na Handzame Classic, kde bol ešte kilometer pred cieľom okolo 20-30. miesta, ale potom sa mu situácia otvorila a ideálnym špurtom zvíťazil. Dnes mu to skrátka nevyšlo. Do svojho stopercentného výkonu sa mu ani nepodarilo dostať. Zrejme iné by to bolo ak by mal k dispozícii taký vlak ako Nóri alebo Nemci, ktorí to dokonale zrežírovali. Hneď po dojazde povedal v reakcii denníku SME: "Osobné ambície som mal síce vyššie a túžil som po medaile, ale celkovo to neberiem ako sklamanie."
 
Slovensko si teda z disciplíny, kde sme mali najväčšie šance na medailu, odnáša trináste miesto a dvadsať UCI bodov do svetového rebríčka. Čo by sme za takýto výsledok v minulosti dali. Pripomíname, že pred deviatimi rokmi Peter Velits túto kategóriu vyhral, Juraj Sagan obsadil jedenáste miesto, na ostatných MS sa už naši dvadsať trojkári k niečomu podobnému nepriblížili.
 
20-ročný Kristoffer Halvorsen v tejto sezóne zaujal viacerými výsledkami najmä doma v Nórsku, vyhral ale aj francúzsku GP Pas de Calais (1.1). Podľa niektorých zdrojov už podpísal predĺženie kontraktu s doterajším zamestnávateľom - kontinentálnym tímom Joker. Uvidíme, aká bude ďalšia cesta mladíka, ktorý napodobnil triumf Svena Erik Byströma z Ponferrady. Pascal Ackermann sa dostal do spoločnosti Johna Degenkolba a Geralda Cioleka, ktorí získali medailu na tomto fóre a bude statným súperom Erika Bašku v boji o líderskú pozíciu na nižších pretekoch v drese Bory. Jakub Mareczko iba potvrdil papierové predpoklady, keďže už druhý rok preteká na najvyššom fóre.
 
 
vyjadrenie ikonky ciernaVyjadrenie Erika Bašku pre RTVS (13. miesto)
"Dúfal som, že by to mohlo dopadnúť lepšie, na bedňu. Ale čo sa dá robiť. 13. miesto je ok, ale nepovažujem ho za výsledok. Budem sa dnešný deň snažiť využiť ako zdroj nových skúseností. Horúčavu som zvládol celkom fajn, nohy som na to mal, ale skrátka mi nevyšiel ten záver podľa predstáv."
 
 
Výsledky
1. HALVORSEN Kristoffer Nórsko 3:40:53 200
2. ACKERMANN Pascal Nemecko 00:00 150
3. MARECZKO Jakub Taliansko 00:00 125
4. BAUHAUS Phil Nemecko 00:00 100
5. GRONDAHL Amund Nórsko 00:00 85
6. LOWNDES Jason Austrália 00:00 70
7. GARCIA CORTINA Ivan Španielsko 00:00 60
8. NÖMMELA Aksel Estónsko 00:00 50
9. DIBBEN Jonathan Veľká Británia 00:00 40
10. BANASZEK Alan Poľsko 00:00 35
13. BAŠKA Erik Slovensko 00:00 20
56. MALOVEC Ľuboš Slovensko 00:11  
96. LAJCHA Juraj Slovensko 01:55  
DNF KVIETOK Pavol Slovensko odstúpenie  
 
Zobraziť kompletné výsledky
 
pdf-ikona VÝSLEDKY VO FORMÁTE PDF
 
 
video v clanku ikonka ciernaVideo celých pretekov
 
 
road race men under 23
mapa okruhu - 10 kôl (© dohacycling2016.com)