cannondaleCannondale je americký výrobca bicyklov sídliaci v Bethel, Connecticut. Spoločnosť bola založená v roku 1971. Založili ju Joe Montgomery, Jim Catrambone a Ron Davis na výrobu batohov a tašiek pre kempovanie a neskôr aj požičiavanie prívesov na bicykle pre kempovanie. Dnes Cannondale vyrába veľa rôznych typov high-end bicyklov. Niektoré z nich sú ručne vyrábané v USA technológiou s využitím hliníka a uhlíkových vlákien. V roku 1990 sa firma snažila preraziť v automobilovom športe. Spoločnosť v tomto zameraní pokračovala, až kým jej v roku 2003 chýbal kúsok do bankrotu, čo sa však neudialo, pretože ju odkúpila spoločnosť Pegasus Capital Advisors. Cannondale sa opäť vrátil k bicyklom. Neskôr v roku 2008 spoločnosť odkúpili Dorel Industries. V roku 2009 sa presunula výroba do Taiwanu.

 

Produkcia

Prvý cestný rám bol vyrobený v roku 1983 a predával sa za 350 dolárov spolu s vidlicou. Rámy boli v dvoch farbách - červená a biela. Cannondale malo za cieľ vyrábať hliníkové rámy, keďže bola v tej dobe pomerne dosť rozšírená oceľ. Tieto rámy dostali názov CAAD ("Cannondale Advanced Aluminum Design").  Sučasná generácia hliníkových rámov je pod označením CAAD10. Model Six 13, ktorý bol predstavený v roku 2004 bol revolučný použitím uhlíkových trubiek. Uhlíkové trubky boli aplikované spolu s hliníkom.

Karbón

Po už spomínanom ráme Six 13, ktorý bol zliatinou hliníka a karbónu, prišla v roku 2005 na svet aj prvá celokarbónová verzia. Neskôr o dva roky prišla aj verzia Systemsix, ktorá je označením rámov kombinovaných s hliníkom a karbónom. V roku 2008 predstavili technológiu Supersix, ktorá bola celokarbónová. Rám sa používal na cestu, ale aj na časovkárske špeciály.

Cannondale a Basso

Jeden z lídrov tímu Liquigas, ktorý jazdí na týchto bicykloch, Ivan Basso, má najlepší bicykel z tovární Cannondale. Cannondale SuperSix EVO je vrcholom ich výroby (viď obr č.1). Samotný rám váži 695g. Hmotnosť bicykla je pol kila pod limit UCI, preto bolo nevyhnutné vložiť závažie do sedlovej trubky. Riadidlá má vyrobené zo zliatiny kvôli vyššej tuhosti (viď obrázok č.2). Kľuky a šlapací stred vyrobil Cannondale, ktorý v roku 2001 vyvinul túto technológiu zvanú Hollowgram. Komponent je o 80g lahší a 10% tuhší než Dura-Ace od Shimana. Ostatné komponenty má Sram Red, ktoré sú samozrejme najvyššou radou Sram. (viď obrázok č.3)

 

Cannondale a profesionálna cestná cyklistika

Americká spoločnosť sa vo vrcholnej cestnej cyklistike zameriava na talianský trh. Bola na začiatkoch tímu Saeco v roku 1996. Na "zelených bicykloch" tak jazdievali Mario Cipollini či Gilberto Simoni. V roku 2004 sa tím transformoval na Lampre a služby Cannondalu využívali aj Damiano Cunego a Daniele Bennati. Potom sa však Lampre dohodlo s Wilier Triestinou a táto značka úplne zmizla z profi cyklistiky. Ročnú pauzu lišiaci spoza mora využili na vábenie druhého talianského tímu, Liquigasu. Od sezóny 2007 sa tak začala písať kniha spolupráce s tímom Roberta Amadia. Od roku 2010 na tomto stroji jazdí naša superhviezda zo Žiliny, a to samozrejme spôsobilo aj popularizáciu tejto značky u nás. Peter Sagan a neskôr aj jeho brat Juraj už majú s Cannondalom bohaté skúsenosti a sú s týmito bicyklami nad mieru spokojní.