Na našich stránkach sa nepravidelne venujeme aj technike. Náš externý kolega a bývalý jazdec Dukly Trenčín Trek Matej Vyšňa na dnes pripravil príspevok o SRAMe.
 
 
Už niekoľko rokov máme na trhu elektronické radenie od Shimana či Campagnola a všetci sme asi zvedaví, že na čom pracuje populárna značka SRAM. Dlho sme si mysleli, že Američania vôbec nepôjdu cestou elektroniky a že prídu s nejakým vlastným riešením. Veď táto značka má výborné skúsenosti v oblasti hydrauliky a viacerí predpokladali, že by tento systém mohli preniesť aj do oblasti radenia. Nemôžeme ani takéto smerovanie úplne zavrhnúť, ale zatiaľ nie je nič potvrdené. Ešte v decembri minulého roku sa však na rôznych cyklistických stránkach v USA, objavili fotografie práve elektronického radenia od SRAMu a vyvolali vlnu debát o tom ako bude fungovať a čo so sebou prinesie.
 

Mohli sme vidieť prototyp

Toto radenie mali namontované niekoľkí testovací jazdci počas cyklokrosových pretekov v USA. Vyzerá to teda tak, že SRAM už má prototyp svojho elektronického radenia a dolaďujú na ňom posledné detaily. Ďalšia možnosť je taká, že pracujú na niečom lepšom a toto elektronické radenie je len akýmsi vývojovým medzistupňom, ktorý sa vôbec nemusí dostať do predaja. Možno si len dočasne pomáhajú elektrickými káblikmi aby správne fungovali motorčeky a vo finálnej fáze prejdú priamo na bezdrôtovú komunikáciu. Oficiálne ešte SRAM nepotvrdil predstavenie novej verzie radenia, jediné o čo sa môžeme oprieť je to, že prototyp tohto radenia bol už videný pri pretekoch.


Možno ide len o marketingový ťah

Filozofiou tejto značky je jednoduchosť a čistota jazdy na bicykli. Pred pár rokmi po prezentácií elektronického radenia od Campagnola povedal marketingový manažér spoločnosti SRAM, že mechanické radenie je ľahšie, cenovo dostupnejšie a je to niečo čo si môžeme doma opraviť. Nechcel vtedy hovoriť o vývoji elektroniky v SRAMe, ale potvrdil, že ich inžinieri tomu venujú pozornosť. V rámci rôznych teórií a dnes veľmi populárneho konkurenčného spravodajstva, či priam špionáže sa možno od SRAMu jedná len o ťah na zvedenie konkurencie zo stopy. Keď sa všetci budú zaoberať novým elektronickým radením možno si nevšimnú, že SRAM pracuje na niečom úplne inom. Priznávame, že takúto marketingovú problematiku sme trochu zjednodušili a mierne fantazírujeme, ale kto iný by prišiel s takýmito ťahmi ak nie americký SRAM.


Mechanika alebo elektronika?

Je naozaj elektronika ten smer, ktorým sa má cyklistický šport uberať? V roku 2011 vyhlásil SRAM súťaž, ktorej cieľom bolo aby ľudia zostavili argumenty proti elektronickému radeniu so zameraním na čistotu a jednoduchosť mechanického radenia. Je pravda, že bicykel bol vždy považovaný za ekologický dopravný prostriedok, čo sa použitím batérií mení. Nie je elektronické radenie len vecou prestíže? Veď dnes letia takéto hi-tech „hračky". Samozrejme, že elektronika so sebou priniesla aj komfort v podobe presného radenia s vysokou rýchlosťou a bez rušivých zvukov. Tí čo elektroniku používajú vedia o čom je reč a tí čo nie, tak možno závidia. Možno však vedia, že elektronika má aj určité mínusy. Každý má dnes možnosť zvoliť si bicykel podľa svojho gusta a možností. Ak má jazdec naozaj dobrý vzťah k svojmu bicyklu, vie si aj mechaniku udržať v takom stave, že funguje bezproblémovo a podobne ako elektronika.


Z konkurenčného boja získa najviac zákazník

Dosť bolo fantázie, vieme len to, že niečo sa chystá a môžeme len čakať. Ticho nie je ani okolo Shimana, o ktorom sa špekuluje, že pracujú na bezdrôtovej komunikácií svojich elektronických komponentov. V každom prípade bude táto bitka zaujímavá a je výborné už len to, že za pár rokov sa SRAM dobre uchytil na trhu v oblasti cestných komponentov medzi dvojicou silných značiek ako Campa či Shimano. Takýto konkurenčný boj a neustále zlepšovanie bude nakoniec najvýhodnejšie pre zákazníkov, ktorí si to samozrejme budú môcť dovoliť a budú chcieť vlastniť stroj s takýmito špičkovými technológiami od hociktorého z trojice popredných výrobcov.


Cieľom tohto článku nebolo opísať fungovanie nového radenia od SRAMu, aj tak by šlo len o dohady typu: ako by to šlo urobiť aby to bolo ľahšie, kde by asi bola batéria a pod. Chceli sme vytvoriť úvod pre debatu o tom, či je lepšia elektronika alebo mechanika.