Sezóna 2013 sa rozbehla nie len v Južnej Amerike či Austrálii, ale už aj v Európe a svoje prvé štarty už zaznamenali všetky Pro-tímy. Pozrime sa teda, čo predviedli počas prvých pretekov a aké si cez zimu pripravili novinky z oblasti techniky.

V prvom rade sme sa zaujímali o zmeny sponzorov týkajúcich sa bicyklov a hlavných komponentov. Ak by sme začali podľa abecedy, tak hneď prvé družstvo vykonalo kompletnú premenu. Francúzske Ag2r vymenilo rámy Kuota, ktoré boli v roku 2012 osadené komponentmi Sram, za rámy značky Focus a použili súčiastky Campagnolo Record EPS. EPS je označenie elektronického radenia z dielne tohto talianskeho výrobcu. V podstate už všetky tímy okrem tých, čo používajú Sram, majú na svojich bicykloch namontované tieto elektronické súčiastky. Zmenu na poli komponentov spravilo aj vedenie tímu Astana a v tejto sezóne budú namiesto Sramu používať rovnako Campagnolo Record EPS. Do tretice sa ku Campagnolu hlási aj francúzska stajňa Vacansoleil-DCM, ktorá v minulosti používala Shimano Dura-Ace.

Určite veľká zmena je očakávaný príchod bicyklov Merida do kolotoča najprestížnejších svetových pretekov. Bolo len otázkou času, kedy sa Merida ako jeden z najväčších výrobcov bicyklov na svete dohodne s niektorým profesionálnym tímom a predvedie aj svoje cestné top modely na pretekoch World Tour. Už v neďalekej minulosti spolupracovali s poľským CCC Polsat ako profesionálnym kontinentálnym tímom a momentálne Merida namierila až do najvyššej ligy. Asi niet pochýb o kvalitách týchto taiwanských bicyklov, ktorých vývoj prebieha v Nemecku, ale mnohí možno nečakali, že sa dohodnú práve s typickým talianskym zoskupením Lampre. Celú túto zmenu zhrnieme do jednej zaujímavej vety. Lampre-Merida teda presedlal z talianskych rámov Wilier a rovnako talianskych komponentov Campagnolo na taiwanské rámy a japonské komponenty Shimano. Keďže sa Merida nachádza aj v názve tímu, môžeme predpokladať, že tento tím podporili nie len v oblasti techniky, ale aj po stránke finančnej. V každom prípade to bol pre Meridu veľký marketingový ťah. Nás trochu netradične zaujalo aj to, ako sa dizajnéri popasujú so zladením pre Meridu špecifickej zelenej a pre Lampre typickej modrej a ružovej farby. Možno niekto nebude súhlasiť, ale myslíme, že to zvládli celkom vkusne. Už na prvých zverejnených fotkách vidíme, že zeleno-čierne rámy doplnili aj o ružové prvky a naopak na dresoch nájdeme zelené lemovanie.
 
 
merida-scultura-2013
(Obrázok Merida Scultura)
 

Čo sa týka zmien týchto hlavných súčiastok, tak na poli UCI ProTímov to bude asi všetko. Ďalej nás však zaujali technické výstrelky poslednej doby, ktoré sa zameriavajú najmä na aerodynamiku a pripravenie rámov na použitie elektroniky, kde je potrebné miesto na batériu a na vedenie elektrických káblikov. Pre umiestnenie batérie je momentálne k dispozícií niekoľko riešení. Klasicky býva pripevnená v oblasti medzi dvoma košíkmi na fľašu. Nájdeme však riešenia, keď sú súčasťou rámu aj závity pripravené priamo na to aj v miestach pod stredovým zložením alebo na vzpere zadnej vidlice. Niektoré riešenia z dielní Scot, Felt, Focus či Trek si môžete všimnúť na obrázkoch.
 
 
felt-f1 Focus-Izalco

(Obrázky Felt F1 a Focus Izalco)


Konštruktéri rámov vyhodnotili, že práve z hľadiska plynulejšieho obtekania vzduchu sú dôležitým prvkom aj brzdy. Ide o to, aby všetky komponenty splývali spolu s rámom do jedného celku. Zaujímavé riešenia prináša hneď niekoľko značiek. V modeli BMC TimeMachine TMR01 je predná brzda úplne skrytá vo vidlici a zadná sa nachádza dolu za stredom. Vlastne celý tento rám svojimi tvarmi pôsobí ako časovkársky špeciál, z ktorého aj konštrukčne pochádza. Dizajnéri z neho využili všetko čo mohli, aby však ešte zachovali aj dávku pohodlia. Podľa obrázkov to môžete posúdiť aj sami.


bmc-time
(Obrázok BMC TimeMachine TMR01)


Ďalšie zaujímavé riešenie prináša Ridley na svojom modeli Noah, ktorý používa aj Andre Greipel. Tento model síce predstavili už minulý rok, ale od svojho nápadu neupustili a aj Andre s ním pokračuje naďalej. V každom prípade stojí za zmienku. Môžeme si na ňom všimnúť, že brzdy sú rovnako súčasťou vidlice, lenže sú na zadnej strane, a teda úplne v zákryte jej aerodynamického tvaru. V tomto prípade je však oproti BMC aj zadná brzda riešená podobne. Konštrukčne sa takáto brzda ponáša na "véčka", ktoré poznáme z horských bicyklov.


ridley-noah
(Obrázok Ridley Noah)


Trochu menej futuristicky vyzerajú brzdy od vývojárov z Treku. Na modeloch Madone série 5 a vyššie je predná brzda trochu zapustená v tele vidlice a nevyčnieva dopredu ako pri klasickom systéme jej uchytenia. Ku uhladenosti prispieva aj tvarovanie hlavovej časti rámu, ktoré ju zakrýva z vrchnej časti, a celá predná časť rámu tvorí jeden celok. Zadná brzda je opäť skrytá v dolnej časti rámu tesne za stredovým zložením, čo by malo prispieť aj k jej lepšiemu brzdnému účinku.


trek-brzda
(Obrázok Trek Madone 7.9 detail)


Nakoniec sa pozrieme aj na to, ako sa s brzdami a aerodynamikou pohrali aj inžinieri značky Giant. Brzdy sú riešené podobne ako na bicykloch Ridley, ale ešte viac sa podobajú na klasické V brzdy, majú však uhladenejší aerodynamický tvar. Rovnako prispôsobili vedenie elektrických káblikov a bovdenov vnútrom rámu a na pravej spodnej vzpere zadnej stavby rámu nájdeme otvory na prichytenie batérie elektronických systémov radenia.

giant-brzdy
(Obrázok prednej brzdy Giant Propel)