Gios je známa talianska firma, ktorá vznikla v roku 1948. Založil ju Tolmino Gios, ktorý vo svojej profesionálnej kariére získal mnoho víťazstiev, bol členom talianskeho národného tímu na Olympijských hrách v roku 1936. Prvý rám zostrojil v maličkej dielni v Turíne. Neskôr sa firmy ujal Tolminov syn Alfredo. Firma sa rozrastala, a keď v roku 1971 milionár Giorgio Perfetti, majiteľ žuvačkárskeho impéria BROOKLYN, zakladal nový profesionálny cyklistický tím, rozhodol sa pre bicykle Gios. Tím sa okamžite udomácnil na cyklistickom poli, veď jeho lídrami boli svetové superstar, najlepší jazdec šestdňových v histórii, Patrik Sercu a Roger de Vlaeminck. Práve Roger po vstupe do tímu v roku 1973 okamžite zabezpečil veľké víťazstvá pre Gios. Bol jedným z najlepším klasikárov svojej doby, špičkovým technikom, dvojnásobným majstrom sveta v cyklokrose. Počas svojej kariéry zvíťazil 4x na Paríž-Roubaix, 3x na Milan-San Remo, 2x na Lombardii a víťazstvo získal aj na Flandrách. Po skončení tímu BROOKLYN pokračovala firma Gios v sponzorovaní rôznych ďalších tímov na čele s Rochom, či Quarantom, predovšetkým tím Kelme dosahoval dobré výsledky, no práve spojenie s BROOKLYNOM prinieslo Giosu najpamätnejšie víťazstvá.

Bicykel Gios, na ktorom došiel po fantastické víťazstvo Roger de Vlaeminck na Paríž-Roubaix v roku 1977 je stále vo vlastníctve rodinnej firmy. V Giose sa rozhodli pamätný bicykel znovu rozobrať a nanovo originálne nalakovať a doteraz patrí medzi najväčšie klenoty firmy. Rogerova mašina mala malé špecifiká, ktoré mali pomôcť k víťazstvu na náročných pretekoch Paríž-Roubaix. Rám vo veľkosti 57cm má už na prvý pohľad rozdielne uhly hlavovej a sedlovej trubky. Výrobca zvolil klasicky položenú sedlovú trubku a kolmejšiu prednú stavbu. Položená sedlová trubka umožňovala zaujať pozíciu viac vzadu, a tým na rozbitej trati zabezpečiť lepšiu trakciu pri silovej Rogerovej jazde. Rovnako sedlo typu Cinneli Unicanitor je zasadené do maximálnej zadnej pozície, akú Campagnolo sedlovka dovoľuje. Naproti tomu je hlavová trubka kolmejšia o zhruba 1 stupeň, ktorá umožňovala rýchlejšie reakcie a vychádzala z techniky v cyklokrose, kde sa práve stavali kolmejšie predné stavby. Rám je samozrejme vrcholná ručná práca, špička v tej dobe, predná vidlica samozrejme nepostráda signovanie korunky a prevedenie v chróme. Tradičná Gios modrá farba je pre túto firmu už charakteristická. Rám je vyrobený z trubiek Columbus SL, z ktorých tvorili takmer všetci talianski výrobcovia. Práve trubky Columbus SL boli najväčším konkurentom pre britskú radu Reynolds 531, ktorá bola v tej dobe najpoužívanejším materiálom na tvorbu pretekových rámov.  Pozorné oko si všimne aj iné drobnosti na ráme. Zadné koncovky sú odľahčované vŕtaním, čo bolo v danej dobe bežné, odľahčoval sa každý gram.
 
 
frano 14 titulny
 

V roku 1977 bol jednoznačným lídrom na poli súčiastok Campagnolo, preto i tím Brooklyn sedlal túto radu. Jednalo sa o Campagnolo Super Record vo svojej prvej verzii. Práve prehadzovač Campagnolo Super Record prvej generácie je dnes vyhľadávaný, pretože sa vyrábal len veľmi krátko a je veľmi elegantným dielom. Vychádza z klasiky Nuovo Record, no má nádherné čierne časti a na rozdiel od svojho predchodcu aj titanové skrutky, čo ho odľahčilo výrazne. Zároveň sa zachovala presnosť a výdrž Nuovo Recordu. Campagnolo Record kľuky a pedále nemusíme predstavovať. Bola to jednoznačná špička doby. Rovnako sedlovka i náboje, hlavové zloženie, či brzdy pochádzajú z tejto legendárnej sady, ktorá kraľovala cyklistike dlhé roky. Tak isto radiace páčky, na ktoré ale Roger zvolil gumený poťah, ktorý Campagnolo vyrábal v rôznych farbách a mal pri drncavej ceste zabrániť pošmyknutiu ruky po hliníkovej páčke. V našom prípade sa jedná o kontrastný červený gumenný poťah.  Dizajnovou čerešničkou je aj krásne signovanie Giosu na prevodníkoch, brzdových pákach, či sedlovke. Tento spôsob personalizovania bicykla a vyjadrenie príslušnosti doplnkov k rámu bol v danej dobe bežný a červené nápisy G nádherne kontrastovali s modrým rámom. Talianska Regina sa tradične postarala o reťaz a šesťkolo. Použité prevody boli vzhľadom na rovinaté preteky jasné, šesťkolo 11-19 a prevodníky 53/42.

Nízke ráfiky Mavic sa na pretekoch Paríž-Roubaix využívaju prakticky doteraz. Sú zapletené na 36 špicových nábojoch a veľmi dobre dokážu pohltiť nárazy, keďže nie sú príliš vysoké, a tým tvrdé. V tomto prípade sa jedná o model Special service des courses, ktorý sa dodával priamo tímom z fabriky Mavic. Ráfiky boli ľahké, pevné a veľmi tvrdo eloxované do efektného tmavého šatu. Samozrejmosťou bolo obutie do galusiek Clement, ktoré v danej dobe boli jednoznačnou jednotkou. Roger použil dlhý, 13centimentrový predstavec, ktorý niesol nádherné signovanie po oboch stranách. Dlhší predstavec je síce menej pevný, no voľba kratšieho rámu, so sedlom v zadnej pozícii a dlhšieho predstavca bola jasnou voľbou pre lepšie a stabilnejšie vedenie stopy, pri zachovaní parametrov celkovej dĺžky. Roger zvolil aj veľmi hlboký typ riadítok, ktoré boli najhlbším typom z dielne Cinelli.

Gios Rogerovi zjavne sedel v náročných klasikách, keďže dokázal v roku 1977 zvíťaziť aj na Flandrách, aj na Paríž-Roubaix, skončil druhý na San Reme a štvrtý na Liege-Bastogne-Liege a Paríž-Tours, či šiesty na Amsteli. To mu v záverečnom poradí najlepšieho cyklistu roka Trofeje Super Prestige Pernod vynieslo druhú priečku. Nádherný Gios Torino Rogera Vlaemincka si môžete pozrieť naživo v sídle firmy Gios, či na akciách, ktoré Gios podporuje. Veľmi radi sme sa na bicykli, ktorý vstúpil do histórie, pokochali na stretnutí historických bicyklov a priateľov cyklistickej histórie Eroica.
 
 
 
fotogaleria ikonkaFotogaléria Gios Torino - Roger de Vlaeminck (© Martin Fraňo)
 
Ostatné diely seriálu v tejto sekcii...