Predstavujeme Vám bicykel, ktorý síce nesiahla do hlbokej histórie pretekárskej techniky, je starý niekoľko mesiacov, no je o to špeciálnejší. Po naozaj vzácnych historických kúskoch Vám predstavujeme originálny bicykel, ktorý sa rovnako tak zapísal do cyklistickej histórie. Jedná sa o pretekový špeciál Merida Lampre Team Ride 2015, ktorý sedlal líder tímu Filippo Pozzato na pretekoch Paríž-Roubaix 2015 a na pamätnej 4. etape Tour de France 2015 zo Seraing do Cambrai, na ktorej sa rovnako nachádzalo sedem úsekov po „pavé“.
 
 
01
 

Merida pripravila pre svojich pretekárov, ktorí sa zúčastnili týchto náročných kockových pretekov, špeciálnu sériu bicyklov, ktoré boli použité len na tieto dve podujatia. Celoročne Lampre Merida tím sedlal rámy Merida Reacto, no vybraná deviatka disponovala dvojicou bicyklov Lampre Ride. Pokiaľ ostatná časť tímu, vrátane exmajstra sveta Costu, sedlala štandardné sériové rámy Lampre Ride Team, ktoré si každý fanúšik môže zakúpiť v budúcoročnej kolekcii Lampre pre rok 2016, náš predstavovaný kúsok je absolútny prototyp, vyrobený v dvoch kusoch špeciálne pre Filippa Pozzata. „Pippo“ bol jednoznačným lídrom na kockových pretekoch pre tím Lampre, veď v minulosti na nich dokázal obsadiť druhé, resp. siedme miesto a na jeho žiadosť mu Merida postavila custom rám na mieru. Podobný počin pri výrobe karbónových rámov nie je bežný, nakoľko vyžaduje náročné custom moduly a matrice. Na sedlovej trubke má označenie M, teda štandardnú výšku M-kovej sedlovej trubky 530 mm, no dĺžka rámu je dlhšia ako klasické L-ko pri tomto type, dokonca o jeden centimeter, keď horná rámová trubka má 575 mm. Výška hlavovej trubky sa nachádza medzi štandardným S-kom a M-kom. Uhly sú štandardom pre pohodlie, teda 73st.  Pozzato si teda vyžiadal rám nízky, ktorý vyžaduje veľké vysunutie sedlovky, no dlhý, na zaujatie aerodynamickej pozície. Aj týmto počinom je tento bicykel unikát. Pokiaľ ostatní členovia tímu na spomínaných pretekoch mali štandardné rámy s batériou vnútri sedlovky, Pozzatove dva bicykle mali baterku klasicky na zadnej rámovej stavbe. Je to spôsobené najmä obrovským vysunutím sedlovky. Ostatné komponenty boli tradičné tímové, až na niektoré maličkosti, ktoré si postupne predstavíme.
 
 
02
 
 
Z uvedenej geometrie a aj celkového posedu vidieť, že Pozzato dáva prednosť veľmi rýchlej aerodynamickej pozícii. Rám Merida Ride bol vytvorený na zachovanie maximálneho pohodlia pri nerovnostiach pri zachovaní dostatočnej tuhosti pri prenose energie cez pedále. Práve pre tieto vlastnosti si ho pretekári Lampre-Merida vybrali na spomínané preteky na kockách namiesto štandardne používaného typu Reacto. Filippo prestavuje voľbu rámu v tomto videu:
 
 
 
 
03
 

Navyše tým, že zvolil menší rám pre svoju veľkosť, dlhšie vysunutá kruhová sedlovka štandardného priemeru 27,2 mm pri miernom prehýbaní zabezpečuje zvýšený komfort.
 
 
04
 

Zaujímavosťou je zvolené sedlo Prologo, ktoré ma na svojom povrchu akúsi protišmykovú úpravu typu brúsneho papiera, ktorá ma zabezpečiť, aby sa na drkotavých pavé pretekár po sedle neposúval.
 
 
05


O komfort sa starajú aj použité kolesá.  Tím používa modely Fulcrum Carbon. V tomto prípade padla voľba na nízke 24 mm ráfiky. Nízke ráfiky lepšie tlmia nerovnosti, a aj preto sú obľúbenou voľbou cyklokrosárov, či belgických klasikárov. Samozrejme sa jedná o najvyšší model s karbónovými galuskovými ráfikmi aj nábojmi vybavenými špičkovými kónusovými ložiskami Campagnolo s použitím keramických guličiek. (Fulcrum je dcérska spoločnosť Campagnolo, ktorá dodáva pod značkou Fulcrum predovšetkým používateľom sád Shimano a Sram. Trošku sa tým obíde rivalita Shimana a Campagnola a aj zarytý fanúšikovia Shimana jazdia veselo kvalitu nábojov od Campy preverenú rokmi, len s inou nálepkou, a tak aj vlk zostal sýty a aj ovca celá).


06


Pretekári použili galusky v šírke 28 mm pre zabezpečenie lepšieho komfortu a možnosti nafúknutia na nižší tlak. Napriek tomu je defekt na kockách bežnou záležitosťou a aj Pozzatovi sa bohužiaľ v roku 2015 nevyhol (viď. video). Práve spomínaný defekt 56 kilometrov pred cieľom v Roubaix zmarilo nádeje na úspech a smutný Pipo dokončil až na 65. mieste a nedokázal tak vylepšiť svoje maximum, druhé miesto z roku 2009, aj keď sa na Roubaix špeciálne pripravoval. Rovnako zaujme aj použitie bŕzd Shimano bez ďalšieho označenia (pravdepodobne model 560). Dôvodom tohto kroku a nahradenia originálnych Dura-Ace bŕzd bola podstatne vyššia výška, a tým zabezpečenie, aby sa široké pneumatiky nabalené prachom a blatom o brzdové čeľuste nešúchali pri jazde.
 
 
07


Ďalšie špecialitky na bicykli sa odkrývajú pri detailnejšom pohľade na bicykel. Kompletné radenie zabezpečuje dnes najpoužívanejšia sada v tímoch World Tour, elektrická Shimano Dura-Ace. Použitá kazeta je rovnako štandard 11-25. Čo je však špeciálne, sú použité prevodníky na tímových kľukách Rotor, ktoré sú pri jeho výške v štandardnej dĺžke 175 mm.


08


Rotory sú minimálne rovnakou náhradou za kľuky Shimano, ak nie lepšou, no Pozzato zvolil tentokrát kruhové prevodníky Rotor v neštandardnej kombinácii 53/46 zubov.  Roubaix, či spomínaná etapa Tour de France sa ide celá po rovine, menší prevodník nie je potrebný. Veľký prevodník je plný, s vnútorným odfrézovaním, ktoré zabezpečuje výbornú váhu a špičkovú pevnosť.


09


Apropo váha. Kto by sa domnieval, že profíci na podobných pretekoch bojujú o každý gram, mýlil by sa. Na bicykli je použitý predstavec i riadítka z najvyššej hliníkovej sady FSA. Na karbón pri takomto zaťažení vsadí málokto a radšej volí ťažší a osvedčený hliník. Filippo je stará škola a používa klasický typ riadítok s kruhovým oblúkom a dropom 135 mm v šírke 42 cm. Klasika je klasika a najmä v Taliansku si moderný compact lomený systém riadítok stále ťažko hľadá svoju cestu. Zaujímavosťou je i použitý predstavec FSA v dĺžke 140 mm. I tu vidno, že napriek tomu, že rám je na svoju výšku ultradlhý, bol použitý i najdlhší sériovo vyrábaný predstavec. Nízke ťažisko pri posede Pozzata je zrejmé, rozdiel medzi výškou sedla a výškou riadítok je neuveriteľných 14 cm a takýto posed zvolil aj na tak náročné cesty, aké sú na Roubaix. Kríže mali určite čo robiť, darmo, cyklistika nemá byť pohodlná, má byť rýchla. Rovnako košíky Elite sú osvedčené pevné hliníkové modely, aby na natriasačke fľašky nevypadávali. Aj s použitím týchto „klasických hliníkových“ súčiastok, či ťažkých balónových širokých pneumatík, má bicykel v tejto veľkosti 7,2 kg, teda s rezervou prejde vážením UCI.


10


O tom, že bicykel nie je len nejakou atrapou, ale originálom, ktorý naozaj absolvoval tieto dve podujatia, svedčí už trošku poškodený, no stále viditeľný papierik na predstavci, na ktorom mal „Pippo“ poznačné v kilometroch začiatky dôležitých bodov v poradí prvý úsek kociek, začiatok občerstvenia, rýchlostnú prémiu a potom postupne ďalších šesť kockových úsekov aj s ich dĺžkou. Pozzato sa špeciálne pripravoval aj na túto etapu, no nakoniec obsadil až 59. miesto v tretej skupine so stratou viac ako troch minút, čo bolo preňho rovnako sklamaním.


11


Merida ukázala, že dokáže pripraviť kvalitný custom stroj aj na najnáročnejšie použitie pre svojich lídrov. Nie je preto prekvapujúce, keď práve modely Ride sú najpredávanejšími bicyklami pre cyklistických nadšencov, predsa aj naše cesty často tie kockové pripomínajú. Bicykel Lampre Merida Ride Team Filippa Pozzata určite patrí medzi bicykle ovplyvňujúce históriu, aj keď na zaradenie medzi „veteránov“ a účasť na Eroice si bude musieť ešte dlhé roky počkať. Zároveň je pravdepodobne posledným bicyklom, na ktorom štartoval na kockách neuveriteľne populárny ex víťaz Tirrena a Miláno-San Remo Pippo Pozzato v drese tímu najvyššej divízie World Tour, pretože jeho 17. profesionálnu sezónu 2016 začne už v nižšom prokontinentálnom zoskupení Southeast.
 
 
 
 
Kompletná fotogaléria (autor: Martin Fraňo):
Ostatné diely seriálu Histórie vývoja pretekárskej techniky tu...