Gino Bartali bol jedným najslávnejších cyklistov histórie. Dá sa povedať, že spoločne so svojim priamym nasledovníkom Faustom Coppim bol suverénne najslávnejší cyklista medzivojnového, resp. tesne povojnového obdobia. Počas svojej kariéry dokázal dvakrát zvíťaziť v celkovom poradí Tour de France a trikrát na Giro d´Italia. Okrem toho zvíťazil 4x na Miláno – San Remo a 3x na Lombardii. Výpočet jeho víťazstiev je široký a nik nepochybuje o jeho výnimočnosti. Navyše sa tradujú historky o jeho výdatnej pomoci prenasledovaným počas druhej svetovej vojny. Do histórie sa zapísal aj tým, že medzi prvými začal používať meniče prevodov a ako druhý v histórii v roku 1938 zvíťazil na Tour de France s meničom prevodov, konkrétne z dielne bratov Nieduovcov, Vittoria Margheritta.
 
 
1
 
 
Aj keď profikariéru začal v slávnom tíme Frejus,  väčsina jeho úspechov je spojených s tímom výrobcov bicyklov Legnano. Na Legnane pretekal v rokoch 1936-1948. V roku 1949 začal používať bicykle pod vlastnou značkou Bartali, ktoré sedlal až do konca svojej profesionálnej kariéry v roku 1954.
 
 
3
 
 
Bicykel, ktorý Vám predstavujeme pochádza z päťdesiatych rokov. Jedná sa o pretekársky model Bartali, ktorý sedlali pretekári v tímoch Bartali-Ursus začiatkom päťdesiatych rokov v nádhernom zrenovovanom stave.
 
Keďže sa jedná o viac ako 60-ročný bicykel, dočkal sa profesionálnej renovácie. Chróm i lak a odtieň bol obnovený presne podľa pôvodného nástreku. Boli použité verné kópie polepu a plechový štítok na hlavovej trubke je originál po dôslednom preleštení. Bicykel je ako nový.  Geometriu mal rám už v typickom štýle päťdesiatych rokov, keď došlo k miernemu skráteniu celkového rázvoru i hornej rámovej trubky.
 
 
3
 
 
Typická je i absencia vodítok bowdenu, ktorá sa v začiatkoch riešila uchytením tkaninovej lepiacej pásky, ktorá rovnako obstarávala funkciu omotávky. O nejakých tlmiacich vlastnostiach sa vôbec nedalo hovoriť, plnila hlavne funkciu protišmykovú, aby sa spotené ruky na riadítkach nešmýkali. Medzi pekné rarity patrí predstavec Ambrosion s rovnomennými hliníkovými riadítkami, ktoré boli vo vtedajšej dobe absolútnou špičkou v obore, keď postupne nahrádzal dovtedajšie oceľové sety.
 
Medzi absolútnu čerešničku na torte patria brzdové páky Le Roi des Grimpeurs (v preklade kráľ vrchárov), ktoré pre Bartaliho na základe jeho požiadaviek vyrobila firma L. Barral. Špecialitou týchto pák je špecifický tvar. Keďže v tých dobách sa často nepoužíval gumené kryty, Gino Bartali zadal požiadavku o výrazné tvarovanie brzdových pák, aby ich mohol v náročných stúpaniach pevne uchopiť. Barral jeho požiadavke vyhovel a vytvoril podľa viacerých odborníkov histórie najestetickejšie brzdové páky všetkých čias. Výrazné tvarovanie konca páky umožňovalo pevný úchop pri brzdení a akýsi tŕňový výstupok zase zjednodušoval pevný úchop pri obopnutí konca pák rukami.
 
Barral – model Bartali Le Roi des Girmpeurs sa stali najlegendárnejším modelom brzdových pák v histórii cyklistiky a v dnešnej dobe je takmer nemožné sa k zachovalému krásnemu modelu dostať, navyše cifry, ktoré sa pohybujú, keď sa náhodou na trhu objavia, sú oveľa vyššie ako najmodernejšie elektrické radenia súčasnosti. Le Roi des Grimpeurs mal i neskutočnú jednoduchosť, keď sa dal veľmi jednoducho až primitívne rozobrať do poslednej skrutky. Po preleštení leštiacou pastou i po 70 rokoch pôsobí ako šperk.  Na našom bicykli boli páky opatrené dodatočne protišmykovými gumami, ktoré však nie sú originálne. Pôvodné Barraly boli bez gumy a o motávali sa plátnovou omotávkou proti prešmyknutiu.
 
 
4
 
 
Nádherný je i dobový hliníkový držiak fľaše na riadítka s rýchlouzáverom s hliníkovým bidónom, ktorý sa uzatváral korkovým štopľom.
 
 
5
 
 
Brzdenie doplňujú originálne brzdové čeľuste Balilla. Patrili v danej dobe k talianskej špičke a na svoje bicykle ich montovali všetci poprední talianski výrobcovia vrátane Legnana. Akoby však z oka vypadli francúzskej značke Lam, ktorej úspešný model Dural Balilla trochu okopírovala. Typický je i rozdiel vo výške dier na uchytenie brzdy. Kým predná  brzda vyžadovala nízky rázvor, zadná naopak potreboval podstatne vyššie uchytenie. V tomto prípade to rovnako vysoké brzdy Balilla dokázali pokryť len s odretými ušami. Práve z tohto dôvodu konkurenčný Universal vo svojom modeli 51 predstavil rôzne vysokú prednú a zadnú brzdu, aby sa prispôsobil výrobcom rámov.
 
 
6
 
 
Medzi typické produkty patria i najlepšie náboje tej doby. Talianska značka Fratelli Brivio bola absolútnou špičkou v obore až do dôb, keď ju kúpilo Campagnolo a začala sa éra tejto značky. Naše náboje boli jedným z posledných modelov, ktoré sa vyrobili pod názvom Fratelli Brivio s rýchloupínacím tiahlom – patentom Tullia Campagnola.
 
 
7
 
 
Zapletené ráfiky Nisi sú rovnakou špičkou v danej dobe, aj keď plášťový použitý model je novšieho dáta. V päťdesiatych rokoch sa používali predovšetkým galuskové ráfiky Nisi.
 
 
8
 
 
Päťkoliesko zabezpečovala talianska Regina, líder na talianskom trhu. Vtedy bežnou súčiastkou bol kryt výpletu, v našom prípade vyrobený Campagnolom. Pri hrboľatých prašných cestách chránil reťaz pred zapadnutím za posledný pastorok, a tým minimalizoval riziko napletenia prehadzovača. Treba si uvedomiť, že v päťdesiatych rokoch sa pretekalo často po nespevnených a veľmi nestálych vozovkách, čo spôsobovalo veľké otrasy a kývanie prehadzovača.
 
 
9
 
 
Prehadzovač na našom bicykli je rovnako absolútna raritka. Jedná sa o úplne prvý model Campagnolo Gran Sport, ktorým sa firma Campagnolo katapultovala do čela cyklistických komponentov. Neskôr bol vylepšený novším modelom, ktorý sa vyrábal dlho a bol základom legendárnej sady Record. No práve 1. verzia prehadzovača Gran Sport, ktorá sa vyrábala len veľmi veľmi krátko, patrí medzi veľmi vyhľadávané raritky. Tento prvý komerčne úspešný paralelogramový prehadzovač je priekopníkom na poli prehadzovania.
 
 
10
 
 
Oko fanúšika trochu potrápi neodstrihnuté lanko prehadzovača, no bicykel bol zjavne poskladaný na poslednú chvíľu, aby stihol výstavu na retro akcii L´Eroica.
 
 
11
 
 
Kľuky pochádzajú rovnako z talianskej dielne Fratelli Brivio. Sú vo fantastickom nenarušenom stave s pôvodným chrómom a pôvodnou dutou oceľovou oskou, tým najlepším v začiatku päťdesiatych rokov. Medzi rovnako vyhľadávané rarity patrí prvý model prešmykovaču Campagnolo. Rovnako s prehadzovačom patril medzi prielom v cyklistickej technike. Je to úplne prvý lankový prešmykovač Campagnolo, navyše v nádhernom stave. Reťaz je rovnako pôvodná Regina pre 4-5 rýchlostné systémy.  I prehadzovací bowden je na ráme uchytený len pomocou oceľových spojok. Spoločne s uchytávaním textilnou páskou to bolo jediným riešením v danej dobe, keď výrobcovia ešte nezvárali na svoje rámy iné úchyty. Aj dôsledku neprehrievania trubiek a zachovanie pevnosti.
 
 
12
 
 
Campagnolo radiace páčky nie sú raritou. Aj preto, že sa takmer v nezmenenom stave vyrábali neuveriteľných 37 rokov. Rozdiely medzi jednotlivými modelmi sú v podstate bežným okom nerozoznateľné, tu sa jedná o prvý model zo sady Gran Sport.
 
 
13
 
 
Pôvodné je aj použité sedlo. Keďže 70 rokov staré kožené sedlo má vyšší vek ako väčšina čitateľov a za svoj život určite zažilo i nie príliš dobré zaobchádzanie, nie sú viditeľné žiadne známky výrobcu, no podľa znakov a danej doby sa jedná o niektorý z modelov talianskych výrobcov, ktorí kopírovali britský Brooks. Sedlo rovnako prešlo impregnáciou a konzerváciou a má nádhernú patinu. Pôvodná je i signovaná podsedlová objímka Bartali, ktorá má nádhernú patinu. Sedlovka prešla kompletným prechrómovaním, takže vyzerá lepšie, ako keď opúšťala fabriku.
 
 
14
 
 
Mnoho ozajstných fanúšikov histórie nemá rado kompletne renovované bicykle a uprednostňuje pôvodné zachované kúsky. No pri pohľade na náročne zrenovovaný model Bartali pookreje srdce každého cyklistického fanúšika. Rám, ako aj všetky cyklistické súčiastky, zo začiatku päťdesiatych rokov a navyše vo fantastickom, takmer novom stave. Podobný bicykel nikdy nezostarne a zostane naveky  v pamäti každého fanúšika cyklistiky, ktorý mal možnosť si ho prezrieť a siahnuť naň, rovnako tak, ako úspechy legendárneho Gina Bartaliho, ktorého meno nesie.
 
 
15
 
 
 
Ostatné diely seriálu Histórie vývoja pretekárskej techniky tu...