História Tour of Beijing je kratučká, preteky majú za sebou iba dve edície. Ale ich perspektíva je sľubná, členovia UCI i samotní cyklisti hodnotili doterajšie ročníky pozitívne. Preteky pozostávajú z piatich etáp a tradične prebiehajú približne v strede októbra. Doterajšie dve edície boli dosť odlišné hlavne svojou dĺžkou (2011- 617,5 km, 2012 - 753,5 km). Spôsobilo to zaradenie krátkej časovky v roku 2011, kým o rok neskôr časovka chýbala a nahradila ju klasická etapa dlhá 117 kilometrov. Bolo to spôsobené najmä neochotou tímou sťahovať do ázie časovkárske špeciály. Na trase pretekov nechýbajú kopce, no nie sú to väčšinou stúpania vysokej náročnosti. To sa dá skôr povedať o záludných zjazdoch, ktoré dôkladne preveria techniku jazdy všetkých cyklistov. O víťazoch etáp sa často rozhoduje v špurte veľkých skupín a nezriedka aj celého pelotónu.

 

Pekingskí organizátori uzavreli s Medzinárodnou cyklistickou úniou (UCI) zmluvu o spolupráci na roky 2011 - 2014, v rámci ktorej sú ich preteky Tour of Beijing zaradené do najvyššej kategórie UCI World Tour. Číňania mali eminentný záujem dostať sa do elitnej spoločnosti najprestížnejších cyklistických podujatí a robili maximum, aby sa tak stalo. Už cyklistické preteky v rámci olympijských hier 2008 v Pekingu jasne ukázali potenciál činskych organizátorov. Veľmi zaujímavá, náročná trať na kvalitných cestách, všetko perfektne zabezpečené, srdeční, priateľskí diváci, ktorí vytvorili pretekom nádhernú kulisu. To všetko na UCI, okrem iného, pozitívne zapôsobilo. Samozrejme, svoju úlohu zohrali aj obchodné záujmy silných firiem, pre ktoré sa otvára obrovský čínsky trh. Tak ako vo všetkých pretekoch UCI World Tour aj na Okolo Pekingu môžu diváci vidieť obrovské množstvo reklám, televízne spoločnosti prenášajú signál do celého sveta.

 

O hlavnom meste Číny sa často hovorí ako o svetovom "hlavnom meste bicyklov“. Denne môžme vidieť na jeho cestách státisíce dvojkolesových tátošov. Čínska vláda i magistrát mesta robia všetko preto, aby obyvatelia gigantickej metropoly (podľa údajov z roku 2012 je jeho martin-tony-2013rozloha 16 410 km štvorcových a žilo tam 20,693 milióna ľudí) jazdili čo najmenej autami. Permanentným problémom Pekingu je totiž hustý smog spôsobovaný obrovským množstvom áut v uliciach. Sťažovali sa na neho v minulosti aj cyklisti. Gerald Ciolek kvôli problémom s dýchaním vzdal preteky na OH. Vedenie mesta v spolupráci s najvyššími politickými orgánmi štátu systematicky zvyšujú dĺžku cyklistických trás, v meste dobre funguje rozsiahla sieť požičovní bicyklov. Zámerom všestranných opatrení je ambiciózny cieľ - aby obyvatelia Pekingu pravidelne absolvovali trasy do troch kilometrov peši, do piatich na bicykloch a do desiatich mestskou hromadnou dopravou.

 

Oba doterajšie ročníky Tour of Beijing celkovo vyhral Nemec Tony Martin. V roku 2011 položil pevné základy svojho triumfu v úvodnej časovke jednotlivcov, merajúcej 11,3 kilometra, ktorú prefrčal priemernou rýchlosťou tesne pod 50 km/hod. Druhého v poradí Davida Millara nechal za sebou o 17 sekúnd. Až štvrtý dorazil do cieľa víťaz Tour de France z roku 2013 Christopher Froome. O absolútnej dominancii jazdcov z britských ostrovov v časovke svedčí fakt, že obsadili štyri miesta v prvej päťke. Tony Martin si potom pozorne strážil svoj náskok. Vo štvrtej etape bol blízko k víťazstvu náš Peter Sagan, ktorý napokon víťazstvo prepustil kolegovi Vivianimu. V roku 2012 v itinerári Okolo Pekingu chýbala časovka, experti preto predpokladali, že majster v jazde oproti chronometru Tony Martin to bude mať s obhajobou titulu ťažké. Nemec však potvrdil svoju všestrannosť. Rozhodujúca pre celkové poradie bola druhá etapa a v nej fantastický sólový únik Martina, ku ktorému sa odhodlal približne 25 kilometrov pred cieľom. Doviedol ho úspešne až k etapovému prvenstvu, keď mal druhý v poradí, Talian Francesco Gavazzi, stratu 46 sekúnd. Jazdci sa museli vyrovnať s krajne nepriaznivým počasím, všetkých potrápila silná búrka, kvôli ktorej organizátori skrátili etapu z pôvodných 134 na 126 kilometrov. Až do konca pretekov Tony Martin kontroloval najvážnejších konkurentov, jazdil v popredí pelotónu a nedopustil žiaden únik, ktorý by mohol ohroziť jeho vedúcu pozíciu.

 

Tour of Beijing bude záverečnou kapitolou tohtoročného seriálu UCI World Tour. A zároveň aj poslednými pretekmi pre tím Euskadel - Euskadi, ktorý vo vrcholnej cyklistike končí. Jazdci v typických oranžových dresoch boli viac než jednu dekádu neodmysliteľnou súčasťou špičkových cyklistických pretekov po celom svete. Teraz tento tím hlavne z finančných dôvodov končí. Pred niekoľkými týždňami sa zablyslo pre baskický tím svetielko nádeje, keď záujem kúpiť Euskadel - Euskadi prejavil jazdec Formuly 1, Španiel Fernando Alonso. Rokovania s vedením tímu však stroskotali a tak je takmer definitívne isté, že Euskadel vo vrcholovej cyklistike nateraz končí.

 

V sezónach 2013-2014 to bolo naďalej rýchle podujatie, ale pre celkovú klasifikáciu sa stalo rozhodujúcim stúpanie Mentougou Montain. Tento kopec sa vždy rozhodol v záverečnom šprinte, ktorý bol vďaka bonusovým sekundám kľúčový. Víťazný vavrín si potom z pretekov odniesli Beňat intxausti a Philippe Gilbert. Tieto ročníky boli nakoniec posledné v krátkej histórii podujatia, pretože UCI s týmto pekinským projektom nepredĺžila zmluvu kvôli slabému diváckemu zázemiu a nedostatočnej atraktivite pre najlepších cyklistov.