Clásica San Sebastián, po anglicky San Sebastián Classic, sú tradičné jednodňové cyklistické preteky. Sú veľmi populárne a konajú sa každoročne v lete (začiatkom augusta) v Baskicku, severnom regióne Španielska. Trasa pretekov je skutočne náročná, pretekári musia zdolať veľa vysokých, namáhavých stúpaní. Vo vyše dvadsaťpäťročnej histórii týchto pretekov nájdeme v štartovných listinách mnoho zvučných mien. Premiérový ročník je spätý s rokom 1981, doteraz prebehlo 32 edícií. V rebríčku úspešnosti krajín kraľuje Španielsko (12 víťazstiev), druhé je Taliansko (7), nasleduje Francúzsko so štyrmi a Holandsko s troma triumfami. Konkurencia býva každoročne "nabitá“, na najvyšší stupienok sa postavilo mnoho známych cyklistických hviezd. Spomeňme aspoň niekoľko mien - Miduel Indurain, Gianni Bugno, Claudio Chiappucci, Laurent Jalabert, Luis León Sánchez. Vyhral tu aj najznámejší dopingový podvodník Lance Armstrong. V roku 1992 zaskočil všetkých favoritov Mexičan Raúl Alcalá a vyhral. Len jediný pretekár dokázal gilbert-san-sebastian-podiumzvíťaziť tri razy, bol to Španiel Marino Lejarreta. Bol najrýchlejší v prvých dvoch ročníkoch (1981 a 1982), majstrovský hattrick zavŕšil v roku 1987. Veľmi zaujímavou postavou na Clásica San Sebastián bol aj Talian Leonardo Bertagnolli. V januári 2007 mu lekári diagnostikovali srdcovú vadu a doporučili skončiť s vrcholovým športom. Bertagnolli však zariskoval a pretekal ďalej. Po niekoľkomesačnej prestávke sa vrátil vo veľkom štýle práve na Clásica San Sebastián. Spolu so Španielom Juanom Manuelom v závere pretekov šli do trháku a únik doviedli úspešne až do cieľa. V záverečnom finiši bol rýchlejší Bertagnolli.

Okrem hodnotných vecných cien a finančnej prémie si víťazi odnášajú aj jeden milý suvenír – tradičný baskický klobúk.

V posledných rokoch Španielsko zápasí s hospodárskou krízou a rekordnou nezamestnanosťou. Prejavuje sa to aj v zdržanlivosti solventných sponzorov, ktorí športové podujatia podporujú čoraz zriedkavejšie. Finančné suchoty doľahli aj na preteky Clásica San Sebastián, ešte pred pár rokmi reálne hrozilo, že toto podujatie zanikne. Doslova v hodine dvanástej prišla záchrana. Španielska banka Sabadell Guipuzcano oficiálne oznámila, že v najbližších rokoch sponzorsky podporí tieto preteky.

V súčasnosti je dĺžka Clásico San Sebastián vyše 220 kilometrov a kľúčovým miestom býva stúpanie na Alto de Jaizkibel. Pelotón musí prekonať 450 výškových metrov, do kopca sa šliape dlhých osem kilometrov. Priemerný sklon dosahuje 5,6 percenta, maximálny až deväť percent. V tejto fáze majú cyklisti v nohách už 200 kilometrov, hlási sa únava. Práve tu sa neraz rozhoduje o popredných priečkach. No ani po úspešnom zdolaní Jaizkibelu si jazdci ešte nemôžu vydýchnuť, čaká ich ďalší vysiľujúci kopec Alto de Arkale. Stúpanie sa začína iba 14 kilometrov pred cieľom, meria sedem kilometrov s priemerným sklonom šesť percent, posledných 700 metrov dosahuje až 7,3 percenta. Z vrcholu tohto kopca ostáva do cieľa ešte ďalších sedem kilometrov. Rozhodujúce fázy pretekov lákajú množstvo fanúšikov, ktorí majú svoje idoly takpovediac na dosah ruky. Hlavne španielskych a špeciálne baskických cyklistov freneticky ženú dopredu.

Clásica San Sebastián je zaradená do kalendára vrcholných cyklistických podujatí UCI World Tour od roku 2011. Posledné edície zakaždým pripravili dramatické predstavenia a to posledné z roku 2014 vyhral skúsený španielsky pretekár Alejandro Valverde. Jazdec tímu Movistar mal na svojom konte už 34 rokov, preto sa stal najstarším víťazom podujatia v histórii. Na opačnej strane sa nachádza príbeh Romana Kreuzigera, ktorý si v roku 2009 vybojoval prvenstvo ako 23-ročný.
 
V sezóne 2015 mal namierené za víťazstvom Greg van Avermaet, ktorý sa zbavil svojich súperov na posledných kopcoch, ale tesne pred cieľom ho zrazila sprievodná motorka, a frustrovaný belgický jazdec prišiel takýmto kurióznym spôsobom o istý triumf. Namiesto toho sa objavil v cieli ako prvý Adam Yates, ktorý ani nevedel, že zvíťazil. V nasledujúcej edícii sa presadil Bauke Mollema, ktorý si do Sebastianu priniesol dobrú formu z TdF, kde sa však kvôli jednej zlej etape neudržal v Top 10.