Bolí ma chrbát,“ to je jedna z najčastejších sťažností členov pelotónu a vo všeobecnosti ľudského rodu 21. storočia. Cyklista smeruje vpred, no neprirodzeným držaním tela sa vracia k opiciam. Hodiny statického a stereotypného zaťaženia chrbta a krku spôsobujú nepríjemné opantania bolesťou. 
 
Pôvod bolestí chrbta býva svalový, nervový či kostný. Inak povedané, zdroje utrpenia môžu byť rôzne, napríklad preťažený, natiahnutý alebo poškodený sval, poškodené väzivo alebo kĺb, prípadne „uškripnutý“ nerv, posunuté alebo opotrebované platničky. Zdravý chrbát potrebuje zlatú strednú cestu medzi nedostatkom pohybu a nadmernou či jednostrannou záťažou. Cyklista uzatvára s bicyklom manželstvo, v ktorom sa obaja partneri snažia o harmonický vzťah. Ten prvý šetrným držaním tela, kompenzačnými cvikmi, primeranými reakciami na počasie i regeneráciou. Ten druhý správnym nastavením, tlmením nárazov.
 
 
Sila podvozku
 
chrbat-ilustrakVäčšina profesionálnych cyklistov má počas sezóny minimálne malé problémy s chrbtom, čo dokazujú viaceré štúdie. Tom Danielson, ôsmy muž Tour de France 2011 a neskorší dopingový hriešnik, sa dostal do slepej uličky utrpenia, keď mal okolo tridsiatky. Čím viac šliapal do pedálov, tým viac ho bolel chrbát. Späť do kolotoča pretekov sa dostal spolu s trénerkou Allison Westfahlovou, s ktorou vytvorili desiatky cvikov na posilnenie telesného jadra (tzv. core). Telesné jadro sa skladá z hlbokých svalov v strede tela, ktoré priamo ovplyvňujú polohu chrbtice a panvy.
 
Na svaly jadra sa zabúda, ale ich sila zvyšuje prevenciu pred zraneniami, urýchľuje regeneráciu, zväčšuje celkovú výkonnosť, a to aj na bicykli. Ich posilnenie je prínosné pre profesionálnych športovcov, ale aj bežných ľudí,“ uviedol Danielson. Bývalý zamestnanec tímov Discovery či Garmin vtedy prestal cvičiť populárne „brušáky“ a nahradil ich pestrou paletou nových cvikov. Postupne odstránil obmedzujúce stavy bolesti.
 
Môžete mať v nohách všetku silu sveta, ale bez stabilného telesného jadra ju nevyužijete efektívne. Je to ako mať Ferrari, ale s podvozkom z Fiatu,“ vysvetlil tréner Graeme Street pre bicycling.com. Profesionálne tímy sa sústredia na posilnenie telesného jadra jazdcov najmä počas spoločných sústredení, počas rozbehnutej sezóny už nie je dostatok času. Nadobudnutý silný telesný podvozok  musí byť počas súťaženia primerane udržiavaný, zahrievaný a uchovávaný v primeranej teplote.  
 
 
Tím Tinkoff-Saxo posilňuje telesné jadro:
 
 
Sila zvyku      
 
Ani silné telesné jadro nestačí. Druhou potrebnou silou je sila zvyku, konkrétne zvyku správneho držania tela na bicykli. To súvisí so správnym nastavením bicykla, čo je takmer samostatná vedná disciplína. O význame správneho držania tela na bicykli by vedel rozprávať cyklistický ultramaratónec Paul Danhaus, ktorý zažil zvláštne dôsledky v roku 2009 počas 3000-míľového (viac ako 4800 kilometrov) extrémneho podujatia The Race Across America.
 
Pamätám si, že zrazu som mal pri bicyklovaní problém udržať hlavu hore. Myslel som, že je to únava. Svaly boli totálne vyčerpané.Danhausovi po absolvovaní tretiny z trasy natoľko padala hlava, že nevidel na cestu. Napokon vyčerpané krčné svaly dočasne nahradil opornou tyčkou a lepiacou páskou, no a prišiel až do cieľa 3000-míľového dobrodružstva. Pre aerodynamickejšiu a pohodlnejšiu polohu tela na bicykli zrejme obetoval vlastný krk, ktorý sa mu vrátil do pôvodného stavu až po viac ako mesiaci regenerácie.  
 
Danhaus okúsil na vlastnom krku takzvaný „Shermerov krk“, zvláštny zdravotný problém postihujúci najmä extrémnych športovcov. Na Race Across America 1983 ho ako jeden z prvých zaznamenal bývalý ultramaratónec, zároveň americký historik vedy a zakladateľ Skeptickej spoločnosti,  Michael Shermer. Krčné svaly mu vypovedali službu, a tak pod hlavou striedal ako opierku ľavú a pravú ruku. Stála kontrakcia krčných svalov viedla k ich preťaženosti a nedostatočnému prietoku krvi, teda i nedostatočnému prísunu kyslíka a živín. Podobne extrémne následky zrejme nehrozia rekreačným cyklistom, každopádne prehnané zdvíhanie krku alebo hrbenie pri viachodinovom bicyklovaní je určite nevhodné.
 
 

 
 
Súvisiace články:
1. časť seriálu: Odreniny alebo prečo si holiť nohy
2. časť seriálu: Zlomené latinské slovíčka
3. časť seriálu: Tvrdohlavá, ale zraniteľná hlava