Vysielačky si pri napínavých cyklistických súbojoch ani nevšimnete. Napriek tomu majú viaceré dôležité úlohy. Jazdci sú vďaka nim v spojení s tímovým autom, kde sledujú v televízii podujatie tímoví radio-wigginsšéfovia a vytvárajú si tak prehľad o priebehu súťaženia. Cyklisti sa potom od direktorov dozvedia časové odstupy, dopad na celkovú klasifikáciu, pripomenú si profil trate, rýchlejšie zavolajú pomoc pri páde alebo defekte. Taktiež im pomáhajú aj varovania o prekážkach na trati. Vďaka tejto dvojsmernej komunikácii sa napríklad o spadnutom strome dozvedia skôr. Vysielačky si plnia tieto funkcie už od deväťdesiatych rokov minulého storočia, kedy sa stali súčasťou výbavy každého profesionála. Teraz vyvolávajú snáď najväčšie cyklistické diskusie za posledné roky. UCI chce vysielačky zrušiť, väčšina tímov naopak bojuje za zotrvanie vysielačiek.

 

Zrušte vysielačky!

 

Prvé kroky proti vysielačkám urobila UCI v roku 2008, keď vytvorila pracovnú skupinu na skúmanie vplyvu vysielačiek. O rok neskôr UCI zakázala komunikáciu s tímovým autom všetkým jazdcom na podujatiach do 23 rokov. Okrem toho sa skúšobne išli bez „komunikácie" aj dve etapy Tour de France. Počas ročníka 2010 sa už nepoužívali vysielačky ani na eventoch tretej kategórie a na národných šampionátoch. Chýbali tiež na majstrovstvách sveta. Momentálne už nemajú miesto ani na podujatiach kategórie HC. V roku 2012 chce UCI definitívne zrušiť vysielačky na úplne všetkých podujatiach World Tour!

 

A dôvody? „Dôvody zrušenia vysielačiek sú jasné a známe. Predovšetkým je to návrat jazdca do centra diania, aby bol sám zodpovedný za stratégiu, aby musel sám hodnotiť priebeh, aby sám musel ukázať aj svoju inteligenciu a reakciu. Pretekanie by tak malo byť spojením fyzických schopností s inteligenciou radio-ucinepredvídateľnejšie a vzrušujúcejšie. A to pritiahne fanúšikov," zdôvodnil kroky UCI jej prezident Pat McQuaid. Chcú proste zachovať pôvodnú filozofiu cyklistiky.

 

Mimochodom, podnety na zmenu sa objavili pred spomínanými pár rokmi práve kvôli potrebe nalákať fanúšikov, keďže na stretnutiach s médiami sa zhodli na klesajúcej atraktivite cyklistiky. V Nemecku kvôli dopingu absolútne prestali vysielať cyklistiku a hrozilo to aj v ďalších krajinách. Zvolili si aj takúto cestu zrušenia vysielačiek ako záchrannú brzdu. UCI tiež tvrdí, že bezpečnosť to nijako neohrozí. Okrem toho je ochotná zabezpečiť zlepšenie bezpečnosti, pokiaľ jej to ekonomické a technické limity povolia.

 

Na stranu UCI sa postavilo podľa prieskumu Asociácie profesionálnych cyklistov iba 11% opýtaných jazdcov, ktorí boli za úplný zákaz. Našli sa medzi nimi aj známejšie mená ako napríklad Philippe Gilbert alebo Samuel Dumoulin. „Raz som videl pád jazdca bez zjavného dôvodu. Povedal, že bol zaujatý slovami z rádia a nechtiac sa dotkol kolesa jazdca pred ním. Argument zníženej bezpečnosti je podvod," odkrýva ďalšie karty bývalý víťaz siedmych etáp TdF Cyrille Guimard. K postoju UCI sa priklonili aj ďalší ľudia z brandže ako Marc Madiot z FDJ. Bývalý víťaz troch etáp TdF Jacky Durand zase pripomína, že nebohý Andrej Kivilev zomrel na Paríž-Nice 2003 zrejme kvôli tomu, že si opravoval svoju vysielačku. Symbolické je, že po smrti Kivileva UCI presadila prilby, proti ktorým dovtedy väčšina jazdcov protestovala.

 

Podľa Duranda si treba predstaviť bezpečnosť vysielačiek aj z iného pohľadu. Ak všetci direktori prikážu svojim jazdcom dať sa na jednu stranu vozovky kvôli silnému bočnému vetru, tak to určite na bezpečnosti nepridá. To, že UCI má časť pravdy na svojej strane, potvrdil pre Cycling-info.sk aj prezident SZC Peter Privara. „Vďaka vysielačkám je závod určite ovplyvniteľný z auta. Často jazdec dostane príkaz a ten naplňuje, podstatu cyklistiky to proste posúva do inej roviny. Jazdec sa nie vždy rozhoduje sám."

 

 

Ponechajte vysielačky!

 

Za pokračovanie neobmedzeného používania vysielačiek bolo podľa ankety až 60% opýtaných pretekárov. Väčšina tímov lobuje tiež proti krokom UCI. Vo februári sa už uskutočnil aj protest na Malorke. Ich hlavným motívom je zachovanie bezpečnosti. Za vysielačky verejne bojujú zo známych jazdcov napríklad Švajčiar Cancellara, Nór Hushovd alebo Austrálčan Evans, ktorý kritizuje najmä rýchly boom zákazov bez postupnosti. K tejto strane sa priklonil aj slovenský jazdec Peter Velits.

 

„Radšej majme nudný závod, ale potom sa môžeme s pomocou vysielačiek vrátiť domov živý a zdravý," vyjadril sa dokonca vo svojom protestnom liste skúsený Jens Voigt. Ten hromžil na UCI ešte počas dvoch skúšobných etáp bez vysielačiek na TdF 2009: „Prečo potom nejsť dve etapy bez bŕzd alebo bez prilieb?" radio-cancellaraVtedy ho trochu vtipne doplnil aj legendárny Lance Armstrong: „Keď sa chceme vracať do časov bez vysielačiek, mali by sme začať pretekať vo vlnených svetroch a nosiť náhradné pneumatiky okolo krku."

 

Iný pohľad za vysielačky ukázal bývalý predseda asociácie profesionálnych cyklistov Cédric Vasseur. „Pravdou je, že vysielačky sú nevyhnutným nástrojom na odovzdávanie informácií v priebehu súťaže, ale nesúhlasím s názorom zvýšenej bezpečnosti vďaka tejto komunikácii. V pelotóne budú predsa vždy pády. Naopak, vysielačky dokonca zbytočne berú jazdcom časť z pozornosti. A hlavne protesty nie sú riešením!"

 

Slová za vysielačky vyjadril pre Cycling-info.sk aj člen pelotónu Juraj Sagan. „Ja by som vysielačky nezakazoval. Nemyslím si, žeby boli po ich zrušení preteky atraktívnejšie, skôr sa iba domestici viac nadrú a zníži sa bezpečnosť. Nemôžeme si predsa pamätať všetky rozbité úseky. Teraz keď tam niekto vletí v plnej rýchlosti, môžu nastať veľké problémy a pády. S vysielačkami nenastáva chaos a každý vie, čo má robiť. Okrem toho informácie z tabúľ na motorkách si nestihneme vždy pozrieť, potom musíme čakať, kým prídu znova."

 

Druhú stranu mince tejto otázky vysielačiek ukázal pre Cycling-info.sk aj Peter Privara. „Problém je, že jazdci si na vysielačky veľmi zvykli. Prípadné zrušenie malo prísť skôr v počiatku, teraz je zrušenie už skôr chybou. Myslím si, že ak vysielačky zachránia iba jedno zranenie alebo dokonca život, tak majú svoje opodstatnenie."

 

 

Nech zvíťazí zdravý rozum...

 

UCI vyhlasuje, že napriek protestom a nesúhlasom bude pokračovať v rušení vysielačiek podľa plánu. Jazdci sa vyhrážajú, že budú protestovať na Okolo Pekingu, čo je ešte „nerozbalené" podujatie, ktoré radio-quicksteporganizuje priamo aj UCI. Tiež sa objavili nezmyselné návrhy na bojkot MS v Kodani, kde však každý v prvom rade reprezentuje svoju krajinu a pre fanúšikov je to jeden z vrcholov sezóny.

 
Kompromis by bol asi ideálny. Objavili sa napríklad názory, žeby mohli byť slová z vysielačiek zverejnené podobne ako vo Formule 1. Taktiež by sa mohol zvýšiť počet áut pred pelotónom, ktoré by upozorňovali na prekážky. Každopádne, najlepšie by bolo, ak by atraktivita a bezpečnosť cyklistiky rástli spoločne.