Každý fanúšik cyklistiky ovláda názvy profesionálnych celkov, ale asi len málokto vie, čo znamenajú tie výrazné značky na dresoch pretekárov. Kto sú teda subjekty v pozadí najväčších cyklistických tímov a aká motivácia ich k tomu vedie?

 

Krátky pohľad na históriu

 

Na začiatku dvadsiateho storočia na najstarších cyklistických podujatiach zápasili medzi sebou tímy, ktorých sponzormi boli výhradne spoločnosti venujúce sa predaju a servisu bicyklov, ktoré chceli využiť obrovský cyklistický boom. Táto ich jednoznačná dominancia v pelotóne trvala až do 50-tych rokov. Dovtedy boli jedinou prekážkou pre firmy vyrábajúce bicykle iba diplomatické trenice s národnými celkami o tom, kto má právo štartovať na Tour de France. Po druhej svetovej vojne však prišiel v tomto biznise útlm a jednotlivé spoločnosti už nedokázali utiahnuť fungovanie pretekárskych celkov. Preto v roku 1947 ako prvý ne-cyklistický podnik vstúpila do tohto kolotoča britská stávková spoločnosť ITP. Síce trvalo ešte niekoľko rokov, kým sa z tohto kroku stala skutočná norma, ale dnes si už nevieme predstaviť cyklistiku bez obrovských spoločností rôznorodého zamerania.  

 

 

Tím ako premenlivé sponzorstvo

 

V súčasnosti môže byť majiteľom cyklistického tímu ktokoľvek, kto splní podmienky pre získanie a vlastnenie licencie UCI, medzi ktorými je jedna z najdôležitejších požiadaviek vykryté finančné zabezpečenie. Cyklistický tím je tak životne závislý na silnom sponzorovi, ktorý však môže z roka na rok prerušiť svoje financovanie alebo túto svoju kompetenciu kedykoľvek presunúť na inú spoločnosť, avšak len pod dozorom UCI. V tomto ohľade sa cyklistika výrazne odlišuje od iných športových odvetví (futbal, hokej...), kde sú majitelia skutočnými vlastníkmi klubov. Existencia cyklistického zoskupenia je tak výrazne ovplyvnená vôľou sponzorov a získaným finančným balíkom, čo spôsobuje častú zmenu názvu tímu a jeho majiteľa. Na druhej strane táto premenlivosť a nestabilita vylučuje vytváranie obrovských dlhov zo strany cyklistických celkov, pretože splnenie finančných požiadaviek vlastných zamestnancov je jedna z podmienok udelenia licencie, a preto sa v cyklistike nekumulujú také veľké dlhy ako v niektorých iných športoch.

 

Reklama, nič iné

 

Sponzorovať cyklistický tím je predovšetkým obrovskou reklamou. Niekoľkohodinové televízne prenosy ponúkajú divákom neustále zábery na jazdcov, ktorých dresy a bicykle sú pokryté vybranými firmami. Okrem toho v roku 2012 stúpol počet odvysielaných hodín televíznych prenosov až o 50 %, a medziročne naďalej vzrastá, takže sa pre jednotlivé firmy otvára čoraz pinot-thibault-tdf-2012väčší mediálny priestor. Odborníci na športový marketing zistili, že každý investovaný dolár sa vráti cyklistickému sponzorovi päťnásobne. Zaujímavé je, že neexistuje priama závislosť medzi úspechom v pretekoch a v reklamnej oblasti. Pre marketing má totiž význam aj tímová taktika a to, ako sa cyklisti prezentujú v pretekoch. Najdôležitejším ukazovateľom je pobyt v úniku alebo agresívna, viditeľná jazda v rozhodujúcich okamihoch. Podľa reklamných odborníkov priniesla pre tím FDJ účasť Thibauta Pinota v celodennom úniku a jeho následné víťazstvo na Tour de France v roku 2012 v kopcovitej ôsmej etape hodnotu až 10 miliónov dolárov.

 

Samozrejme, najdôležitejšie sú víťazstvá, najlepšie na Grand Tour, pretože to znamená zvýšený záujem a teda väčšiu mediálnu pozornosť pre cyklistu a jeho sponzorov, ktorí si spoločne užívajú úspech na verejnosti. Okrem toho samotní fanúšikovia vedia oceniť angažovanosť jednotlivých sponzorov v ich obľúbenom cyklistickom tíme, preto lepšie prijímajú produkty a nové technológie týchto firiem, a teda si skôr zakúpia sortiment od takéhoto podniku.

 

 

Majitelia cyklistických celkov

 

AG2R La Mondiale. Francúzsky tím je sponzorovaný rovnomennou spoločnosťou, ktorá sa venuje poisteniu a sporeniu. Medzi jej produkty patria napríklad dôchodkové sporenie, zdravotné poistenie a rôzne druhy sociálneho poistenia. Vedenie spoločnosti sídli v Mons-en-Baroeul, čo je predmestie mesta Lille, na ulici, ktorá je nazývaná 35 boulevard Brune (hnedý bulvár). Z toho dôvodu majú jazdci tohto tímu počas pretekov oblečené hnedé šortky.

 

Astana. Investorom zoskupenia je štát Kazachstan, ktorý chce prostredníctvom tohto sponzorstva podporovať svoju krajinu. Dresy Astany sú pokryté len domácimi štátnymi firmami a najdôležitejšou osobou, ktorá spája štát s cyklistikou, je tímový manažér Alexander Vinokurov, ktorý sa dostal aj na kandidátku do parlamentných volieb za víťaznú stranu v roku 2012.

 

Belkin. Firma Belkin je čerstvým sponzorom v profesionálnom klube a zaoberá sa predajom spotrebnej elektroniky a jej príslušenstva. Okrem toho vlastní aj firmu Linksys, ktorá sa venuje predaju hardvérových produktov. Šéfom celého kolosu je Američan Chet Pipkin, ktorý si veľmi rád pozrie svojich nových zverencov na vlastné oči.

 

Cannondale. Taliansko-americká firma Cannondale počas svojej existencie prežila zaujímavý príbeh, ktorý nakoniec dostal pod kontrolu až kanadský konglomerát Dorel, ktorý sa stal aj majiteľom jej cyklistického tímu, i keď ten zostal registrovaný v Taliansku. Cannondale sa po dlhom vývoji momentálne sústredí na predaj klasických a kvalitných talianskych bicyklov. Svoju vlastnú továreň na kompletné bicykle nemá. Dorel Industries Inc. sa zas vo svojom biznise venuje bytovému textilu alebo voľno-časovým aktivitám. Ďalším dôležitým sponzorom tohto tímu je letecká spoločnosť Sho Air, ktorá sa zaoberá leteckou logistikou.

 

BMC Racing. Výhradným sponzorom je švajčiarsky miliardár Andy Rihs, ktorý je spoluvlastníkom tímu spoločne s bývalým americkým cyklistom Jimom Ochowiczom, ktorý figuruje ako generálny manažér. Andy Rihs je veľkým cyklistickým nadšencom, v minulosti už sponzoroval päť rokov tím Phonak. Po tom, čo sa spoločnosť na výrobu, design a distribúciu bicyklov BMC dostala do jeho portfólia, Rihs sa opäť rozhodol podporovať cyklistický tím a v roku 2007 založil BMC Racing Team. Tento švajčiarsky celok je ale zaregistrovaný v Amerike, čo má podporiť úsilie značky BMC byť úspešnou na veľkom americkom trhu.

 

FDJ. Tento celok je nasledovníkom bývalého francúzskeho zoskupenia Française des Jeux, ktorý sa pod vplyvom dopingových škandálov v druhej polovici roku 2007 jednoducho skrátil na FDJ, ale hlavný donor neprestal s jeho financovaním. Sponzorom je naďalej národná francúzska lotéria Française des Jeux, čo v preklade znamená "francúzske hry", ktorá napríklad prevádzkuje hru Lotto alebo ponúka lósy.

 

Europcar. Ďalší francúzsky profesionálny tím je pomenovaný podľa celosvetovej firmy na prenájom rôznych typov automobilov a jej charakteristické zeleno-biele farby sú viditeľné najmä na letiskách, v priemyselných parkoch, a pod. Okrem toho sa väčšinou domáci pretekári tešia aj z podpory silnej hotelovej siete Accor.

 

Garmin-Sharp. Americký tím je sponzorovaný dvomi spoločnosťami. Tou prvou je Garmin, garmin-majieliaktorá sa venuje satelitnej navigácii. Jej majiteľmi sú Gary Burrell a Min Kao a názov tejto firmy vznikol spojením ich krstných mien. V súčasnosti sa zaoberajú výrobou a vývojom nových športových zariadení. Druhou časťou tohto zoskupenia je japonský výrobca elektroniky Sharp, ale sponzorom tohto tímu je jeho európska dcérska spoločnosť, ktorá sa chce týmto spôsobom zviditeľniť na európskom trhu.

 

Giant-Shimano. Ďalším producentom bicyklov, ktorý sa stal majiteľom cyklistického tímu, je taiwanská spoločnosť Giant, ktorá je v tejto sfére najväčšou na svete. Jedna z jej troch fabrík na výrobu je v Holandsku, takže v tomto roku využila ponúknutú šancu a prebrala po spoločnosti Argos holandský celok, ktorý financuje v spolupráci s japonskou firmou Shimano, ktorá sa venuje výrobe cyklistických komponentov.

 

Kaťuša. Tento svojím zložením medzinárodný celok je výhradne sponzorovaný z domácich ruských zdrojov z tých najvyšších miest. Do Kaťuše putujú peniaze z obrovského energetického gigantu Gazprom a z ruskej štátnej korporácie Rostec, ktorá má vo svojej náplni práce rôznorodé aktivity nielen na ruskom trhu. Obidve spoločnosti sú úzko previazané na Kremeľ. Je preto zaujímavosťou, že ďalším donorom je spoločnosť Itera, ktorá je vo vlastníctve Igora Makarovova priamym konkurentom Gazpromu na energetickom poli so zemným plynom.

 

Lampre-Merida. Lampre je od roku 1991 dlhoročným sponzorom cyklistických tímov a od ročníka 1992 majú jeho borci oblečené tak charakteristické modro-ružové dresy. Spoločnosť Lampre sa prezentuje jemnou prácou s kovmi a zaoberá sa pokrývaním akýkoľvek povrchov tenkou vrstvou ocele. Do tandemu k nej prišla v roku 2013 spoločnosť Merida, ktorá je taiwanským výrobcov bicyklov a dlhé roky vybrába aj bicykle s marketingovou značkou Specialized. Merida sa venuje aj horskej cyklistike, v ktorej figuruje jeden z najlepších celkov MTB Multivan Merida.

 

Lotto-Belisol. Tento belgický celok je sponzorovaný v prvom rade národnou lotériou Lotto, ktorá sa už od roku 1985 venuje sponzoringu cyklistických tímov. Tentoraz je jej partnerom firma Belisol, ktorá sa zaoberá predajom hliníkových a drevených okien a v poslednom čase sa zamerala aj na výrobu produktov pre obnoviteľné zdroje energie, čo sú v jej prípade solárne panely.

 

Movistar. Španielsky nástupca tímu Caisse d’Epargne. Movistar je španielsky mobilný operátor, ktorý je v rukách domácej národnej telekomunikačnej firmy Telefónica. Jej pole pôsobnosti sa okrem domáceho trhu sústredí aj do Južnej Ameriky a do niekoľkých európskych štátov, kde figuruje pod názvom O2.

 

Omega Pharma - Quick-Step. Vlastníkom tohto belgického zoskupenia je od roku 2011 český podnikateľ Zdeněk Bakala, ktorý stojí okrem iného aj za firmou Quick-Step. Tá produkuje laminátové podlahy. Druhým sponzorom je farmaceutická spoločnosť Omega Pharma, ktorá predáva "ľahšie" farmaceutické výrobky (obväzy alebo množstvo vitamínových doplnkov). V cyklistike už funguje veľmi dlho. Tento celok je v poslednom čase tak poskladaný, aby čo najširšie pokrýval európske trhy.

 

Orica-GreenEdge. Jediný austrálsky celok je titulne sponzorovaný domácou spoločnosťou Orica, ktorá sa zameriava na výrobu a manipuláciu s výbušninami a takisto produkuje špeciálne chemikálie pre ťažobný priemysel. Vlastníkom tejto firmy je nórsky podnik Nobel. GreenEdge v názve nie je žiadny sponzor, ale prívlastok, ktorý si Orica dáva, aby poukázaním na pozitívny prístup k životnému prostrediu vylepšila svoju zlú povesť kvôli niekoľkým ekologickým katastrofám, ktoré spôsobila. Ale toto je, samozrejme, len jedna z foriem, ako si Orica vylepšuje svoj imidž. Stále však hľadá do tímu druhého hlavného sponzora, i keď jej momentálne výrazne sekunduje spoločnosť Jayco, ktorá vyrába karavany.

 

Trek Factory Racing. Obrovský americký producent bicyklov Trek ponúka jeden z najlepších strojov vo World Tour, ale jeho aktivity smerujú aj do horskej cyklistiky a triatlonu, preto sponzorovanie svojho vlastného tímu je vhodnou formou ako zviditeľniť svoju značku do celého sveta.

 

Tím Sky. Satelitný televízny kanál Sky, ktorý pôsobí v Británii, Nemecku a Taliansku, je sky-brailsford-davidkontrolovaný mediálnou skupinou amerického miliardára Ruperta Murdocha. Vlastníkom cyklistického tímu je len jeho britsko-talianska časť, ktorá je zaregistrovaná vo Veľkej Británii, preto sa v ňom aj jasne prejavuje silný ostrovný vplyv. V roku 2013 tím Sky ešte zvýraznil svoje finančné možnosti získaním ďalšieho sponzora z Murdochovej skupiny, ktorým je masmediálna spoločnosť a filmové štúdio 21st Century Fox. Potrebnú noblesu tomuto celku dodávajú aj automobily Jaguár ako mechanické vozidlá.

 

Tinkoff-Saxo. Tinkoff je ruská banka a vydavateľ kreditných kariet, ktoré ponúka cez internet. Majiteľom tejto spoločnosti je Oleg Tinkov, ktorý je mimoriadne zanieteným fanúšikom cyklistiky a v budúcnosti chce zo svojho tímu vybudovať najlepší celok vo svetovom pelotóne. Jeho spoločníkom je dánska investičná banka Saxo Bank, ktorá sa zameriava na softvérové platformy pre bankový biznis.