"Najuzavretejší chlapík na svete" (1904-1983)

Antonin Magne bol úspešným profesionálnym cyklistom a po skončení aktívnej kariéry aj uznávaným tímovým manažérom. Novinári ho charakterizovali ako „najuzavretejšieho chlapíka na svete". Podľa nich pri žiadostiach o interview sa Magne okamžite uzavrel do seba a vypáčiť z neho akékoľvek vyjadrenie bolo nemožné. S poriadnou dávkou irónie mu žurnalisti vymysleli prezývku „Mních", ktorá súvisela práve s jeho introvertnou povahou. Ale v sedle bicykla bol skvelý. Bol všestranným jazdcom bez slabín, dobre zvládal náročné horské etapy, dlhé rovinaté úseky, v časovkách dokázal byť rýchlejší než všetci konkurenti.

Antonin_Magne_1V roku 1927 podpísal svoju prvú profesionálnu zmluvu a od prvej sezóny bol pre svojho nového zamestnávateľa výbornou investíciou. Spolu s kolegami z tímu vyhral v tomto roku Grand Prix Wolber, v tom čase považovanú za neoficiálne cyklistické majstrovstvá sveta na ceste. O pár mesiacov neskôr štartoval Magne na svojej premiérovej Tour de France. Vo francúzskom tíme figuroval aj Andre Leducq. Ročníky, v ktorých Antonin Magne získal celkové prvenstvá na Tour boli nezvykle dramatické a pre jazdcov krajne namáhavé. Udialo sa počas nich veľké množstvo havárií, ťažkých pádov a výkyvov počasia. Magne v nich musel preukázať okrem vynikajúcej športovej formy aj veľkú osobnú statočnosť.

V roku 1934 zaradili organizátori Tour de France prvýkrát do programu pretekov aj časovku jednotlivcov. Bola poriadne náročná, veď merala až 80 kilometrov. Jej víťazom sa stal práve Antonin Magne. Už od druhého dňa si obliekol žlté tričko vedúceho jazdca. On a kolegovia z tímu v pretekoch totálne dominovali, vyhrali 19 z 23 etáp. Napriek tomu sa vyskytli chvíle, kedy sa zdalo, že Magne to zrejme zabalí. V jednej z pyrenejských etáp dostal defekt pri prudkom zjazde a upadol do bezvedomia. Pomohol mu najmladší člen tímu René Vietto, ktorý sa stal milovaným hrdinom. Najprv prebral otraseného Magneho a poskytol mu vlastnú galusku. Bolo to o to dojímavejšie, že v tom čase Vietto figuroval celkovo na treťom mieste a mohol pomýšľať aj na prvenstvo v celých pretekoch. O deň neskôr opäť Magneho postihli ťažkosti. Strážny anjel Vietto ho znova zachránil. Pri namáhavom stúpaní na Col de Portet d´Aspet sa Vietto pozrel späť a zbadal Magneho, ktorý mával prázdnou galuskou. Vietto otočil svoj bicykel a vrátil sa ku kolegovi. Venoval mu svoju neporušenú galusku a potom trpezlivo čakal na mechanikov, ktorí mu "obuli" ďalšiu, funkčnú. René Vietto na konci Tour obsadil piate miesto a fanúšikovia ho pre jeho obetavosť zbožňovali. Bez jeho pomoci by Antonin Magne určite celkové prvenstvo v roku 1934 nezískal.

V roku 1936 skončil Magne na Tour de France druhý v celkovej klasifikácii, a okrem toho sa stal aj cyklistickým majstrom sveta v pretekoch jednotlivcov.

V tomto období sa organizovala aj Grand Prix národov, považovaná za neoficiálny svetový šampionát v časovke jednotlivcov. Magne tieto preteky dokázal trikrát vyhrať v rokoch 1934, 1935 a 1936.

Antonin_Magne_2Po ukončení aktívnej kariéry sa Antonin Magne stal úspešným manažérom viacerých špičkových cyklistov v tíme Mercier. Medzi jeho zverencov patrili aj také hviezdy ako Louison Bobet, či Raymond Poulidor. Magne sa stal odborným poradcom tých najlepších cyklistov a je považovaný za jedného z najlepších cyklistických koučov všetkých čias. Vo vzťahu so zverencami nikdy neskĺzol k familiarite, tí ho zásadne oslovovali „Monsieur" a on sám im vždy vykal. Rešpektoval ich ako ľudské osobnosti a oni ho brali ako uznávanú autoritu. Rešpekt si nemusel vynucovať, jeho odborné znalosti boli priam legendárne.

Väčšinu svojho života strávil Antonin Magne v mestečku Livry - Gargan, neďaleko Paríža. V roku 2004 si organizátori uctili storočnicu od jeho narodenia, práve v mestečku, spätým s Magnem bol cieľ jednej z etáp.