Najstarší víťaz Tour de France (1886-1964)

Firmin Lambot sa narodil v roku 1886 v malom mestečku Florennes, kde pracoval ako výrobca konských sediel. Už o šiestej hodine rannej bol v práci a strávil v nej celých 12 hodín. Svoj prvý bicykel si kúpil ako sedemnásťročný a začal na ňom Firmin_Lamobt_2chodiť do práce. Jeho dielňa bola vzdialená od bydliska 25 kilometrov, takže Firmin absolvoval celých 50 kilometrov každý deň. Bol to celkom slušný tréning. Onedlho štartoval na svojich prvých pretekoch, amatérskych regionálnych majstrovstvách. Skončil v nich prvý a zinkasoval svoju prvú gážu - 5 frankov. Po pár mesiacoch si zadovážil svoj prvý pretekársky bicykel. Profesionálne sa začal cyklistike venovať v roku 1908. Bolo to pomerne neskoro, veď už mal 22 rokov, no okamžite začal vyhrávať. Už počas vojej prvej sezóny zvíťazil na šampionáte Belgicka. Bol to významný úspech, jeho rodná krajina bola v tom čase skutočnou cyklistickou veľmocou, mnohí belgickí jazdci patrili k absolútnej svetovej špičke. Lambot sa zlepšoval rýchlym tempom, hlavným faktorom bol poctivý, pravidelný tréning. Keď už mohol zbierať prvé ovocie svojej tvrdej práce, vypukla prvá svetová vojna a na štyri roky sa v Európe prakticky prestalo závodiť.

Tour de France bola obnovená až v roku 1919, vo vojnovom besnení zahynulo viacero cyklistických šampiónov. Niektorí novinári, ktorí písali o cyklistike, nepredpokladali, že Firmin Lambot ešte môže vyniknúť na prestížnych pretekoch. Mal už ďaleko po tridsiatke a mnohí ho považovali za príliš starého. Rázne ich vyviedol z omylu a na Tour de France 1919 dosiahol celkové prvenstvo. Väčšina ciest bola zničených a organizácia Tour bola mimoriadne komplikovaná a ťažká. Pretekári museli absolvovať vyčerpávajúce preteky a výrazne sa to prejavilo. Štartovalo spolu 67 cyklistov, ale do parížskeho cieľa, vzdialeného od miesta štartu 5 560 kilometrov, ich dorazilo iba 11! V žltom tričku (mimochodom, vedúci jazdec ho mal oblečené prvýkrát v histórii Tour) odjazdil väčšinu etáp Francúz Eugéne Christophe, ale v predposlednej, 14. etape, merajúcej až 468 kilometrov, o vedúcu pozíciu prišiel. V tom čase mal Christophe pred Lambotom náskok viac než 28 minút, no postihla ho obrovská smola, podobne ako v ročníku 1913. Zlomil vidlicu na svojom bicykli a pravidlá tých čias boli nemilosrdné a striktné. Pretekár nesmel prijať žiadnu cudziu pomoc. Christophe opravoval svoj dochrámaný stroj viac než dve a pol hodiny. To umožnilo Lambotovi nielen vyhrať s obrovskou prevahou etapu, ale aj vyšvihnúť sa na čelo Tour de France. Firmin Lambot poľahky ustrážil svoj veľký náskok aj v poslednej etape a celkovo predstihol druhého Jeana Alavoinea o 1 hodinu, 42 minút a 54 sekúnd. Lambot mal už 33 rokov a stal sa v tom čase najstarším cyklistom, ktorý vyhral Tour. Paradoxne, Christophe zinkasoval za tretie miesto vďaka ososbným sponzorom 13 310 frankov, oveľa viac než víťaz Lambot, ktorý zbohatol o 5 000 frankov. Ale jeho výborný výkon mal aj ďalšiu bonitu. Firmin Lambot dostal od tímu Peugeot veľkorysú ponuku na profesionálny kontrakt. Ten mu zaisťoval mesačnú gážu 300 frankov a povinnosť zúčastniť sa iba jediných pretekov v roku - Tour de France.

V ročníku 1920 Lambot skončil na Tour celkovo na peknom treťom mieste, keď sa mu podarilo vyhrať 2 etapy. O rok neskôr Firmin_Lambot_1bol klasifikovaný na 9. mieste a zaznamenal jedno etapové víťazstvo. V roku 1922 dokázal Firmin Lambot druhýkrát triumfovať na Tour de France, aj keď aj tentoraz žurnalisti tvrdili, že klúčové neboli jeho športové schopnosti, ale smola najvážnejšieho konkurenta. Belgičan Hector Heusghem „vyfasoval" hodinovú penalizáciu za to, že si vymenil poškodený bicykel a do cieľa etapy došiel na inom. Ak by mu rozhodcovia nepridali k času uvedenú hodnotu, celkovo by preteky jasne vyhral. Lambot prepisoval historické anály, stal sa prvým víťazom Tour de France, ktorý vo víťaznom ročníku nevyhral ani jednu jedinú etapu. Mal už 36 rokov, bol teda aj najstarším pretekárom na najvyššom stupni a tento rekord platí až dodnes. Finančne si opäť polepšil. Až do konca profesionálnej kariéry dostával 1 800 frankov mesačne od svojho tímu. Potom, čo skončil s aktívnym pretekaním, vrátil sa k svojej pôvodnej profesii sedlára.

Firmin Lambot zomrel v roku 1964 ako 77-ročný.